středa, 25. říjen 2017

Má vlast na 47 strunách Jany Bouškové

Napsal(a) 

Jana Boušková Jana Boušková

Harfistka Jana Boušková vyjede v polovině listopadu na sólové turné po České republice. Od 13. do 19. listopadu se představí na recitálech v šesti krajských městech – v Plzni, Českých Budějovicích, Olomouci, Pardubicích, Brně a Praze. Koncertní provedení by měla následně doplnit i nová nahrávka.

Program turné bude ryze český a nabídne provedení prvních tří básní Smetanovy Mé Vlasti v úpravě pro sólovou harfu. Kromě toho zazní i díla Antonína Dvořáka a Josefa Suka, která pro harfu rovněž upravila Jana Boušková. „Mojí celoživotní snahou je, aby harfový repertoár byl co možná nejzajímavější a pro publikum vždy poutavý. Českých skladeb z dob obrození má harfa pramálo, pokud v originále vůbec nějaké existují, a s nápadem úprav skladeb Bedřicha Smetany pro harfu přišel již český harfista minulého století, Hanuš Trneček. Jeho Vltava je již dnes běžnou součástí repertoáru harfistů u nás i v zahraničí a často se při jejím uvádění setkávám s reakcí publika, že při mé hře této úpravy slyší najednou úplně celý orchestr. To mě nadchlo a spontánně inspirovalo k úpravě dalších částí symfonické básně Má Vlast ve snaze ještě více ukázat zvukové možnosti harfy...," uvádí Jana Boušková.

„Vyšehrad byl opravdu největší oříšek,“ dodává Jana Boušková. „Věděla jsem, že existuje úprava Hanuše Trnečka, a tak jsem s touto verzí i počítala. Jaké však bylo překvapení, když jsem při studiu této skladby zjistila, že dílo je upraveno špatně, s chybami harmonickými i melodickými a s takovými skoky v tématech, které jsem nechápala. Obavám se, že chyba nebyla na straně Trnečka, ale přímo vydavatele, který si zřejmě původní manuskript této úpravy nenechal nikým zkontrolovat a vydal noty bez korektury. Musela jsem proto přistoupit k úpravě tohoto díla znovu, abych již vydanou edici doplnila a Vyšehrad mohl být víc podobný původnímu orchestrálnímu znění, než v jakém jsou noty pro harfu psány.“

Polovinu Smetanovy Mé vlasti doplnila Jana Boušková o úpravu Dvořákovy Americké suity pro klavír, kterou premiérovala v Chicagu, a Sukových Letních dojmů„Americká Suita Antonína Dvořáka je skladba, kterou jsem vždy nesmírně milovala. Když jsem byla pozvána k účinkování na festivalu v Americe, troufla jsem si převzít klavírní verzi tohoto díla a ve světové premiéře tuto skladbu zařadit na program mého recitálu v Chicagu. Úprav v této skladbě bylo minimálně. Snažila jsem se převážně ponechat klavírní zápis, jen opět bylo nutné některé chromatické postupy harfě a jejím možnostem přizpůsobit. Upřímně lituji, že Dvořák pro sólovou harfu nikdy nic nenapsal, jelikož tato skladba nejen zní na harfu krásně, ale je často napsaná jako by byla našemu nástroji věnována.“

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.