Příprava festivalu jsou dva roky života a práce

Říká se „těžko na cvičišti, lehko na bojišti“. Před zahájením XXXIV. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův máj to platí dvojnásob. V jeho čele stojí od roku 1993 Jaromír Javůrek. Na poznámku, že v současné době je už ostravský svátek vážné hudby etablovaný, zavedený a patří mezi přední kulturní akce v zemi, reaguje: „Máme stále těžší pozici. Festival spadá do kategorie s velmi přísnými pravidly, která jsou stanovena pro jeho pořádání. Je to neustálý boj o exkluzivní hosty, termíny, peníze.“

Jste napjatý, jak všechno dopadne? Tak trochu, ono to napětí spíše souvisí s naplněním očekávání našich hostů. Festival je do jisté míry síla setrvačnosti, která člověka neustále žene kupředu. Každý ročník je jiný, a i na první pohled stejně vypadající klavírní recitál nebo koncert smyčcového kvarteta jsou vždycky neopakovatelné. Na rutinu si stěžovat rozhodně nemohu. Pokud budu úplně konkrétní, pak na rok 2011 máme domluveny dominanty, rok 2010 je až na drobnosti uzavřen a příprava letošního ročníku právě vrcholí. Jeden festival jsou krátce řečeno dva roky života a práce. Pro mne je to za ta léta přirozenost, ale bez tolerantního partnera, který vás podporuje, a lidí naladěných na stejnou pracovní notu nezvládnete nic.

Napadlo vás vůbec někdy, že se Janáčkův máj promění v takový maraton? Kdepak, i když odtušit se dalo hodně už na začátku. Pochopitelně jsem měl poněkud zkreslené představy, jak příprava na takový festival vypadá. Nikdy jsem nebyl natolik naivní, abych si myslel, že si v květnu obléknu smoking a rozdám na všechny strany široké úsměvy.

Pozoruhodná je interpretační linie zastoupená vynikajícími umělkyněmi. To je dramaturgický záměr? Klasický zpěv bude reprezentován pěvkyněmi světového formátu, jako jsou Gabriela Beňačková, Magdalena Kožená, Marta Infante a další. K velkým nadějím ve svém oboru patří německá houslistka Veronika Eberle. Místo na světové scéně už jednoznačně prokázala klarinetistka Sharon Kam. V Ostravě přivítáme také významnou herečku Valérii Zawadskou, mezzosopranistku Andreu Kalivodovou a klavíristku Kristinu Kasíkovou, které budou tentokrát vystupovat ve službách Almy Mahler. A pokud se ptáte na dramaturgický záměr, pak bez dlouhého váhání přiznávám, že mám slabost pro něžné pohlaví.

Proto se stala tváří festivalu opět žena? Tak to není. Potřetí za sebou je tváří festivalu výrazná, mladá a přitom vynikající umělkyně. Po houslistce Haně Kotkové a klavíristce Jitce Čechové to je klarinetistka Sharon Kam. Výrazných ženských osobností je na české i světové hudební scéně hodně. Orchestrální debut Sharon v šestnácti letech s Izraelskou filharmonií a dirigentem Zubinem Mehtou byl úžasný. Od té doby účinkuje s nejlepšími orchestry Evropy, USA, ale také Japonska. U příležitosti nedávného 250. výročí narození Wolfganga Amadea Mozarta hrála jeho klarinetový koncert v živém televizním přenosu. Diváci ho mohli sledovat ve třiatřiceti zemích celého světa. Prestižní časopis Gramophone označil tuto talentovanou mladou ženu za nejnápaditější a nejosobitější umělkyni. Na Janáčkově máji taková osobnost nemohla chybět. A s naším návrhem stát se tváří festivalu okamžitě a nadšeně souhlasila. Její reakce byla velmi sympatická. V Ostravě vystoupí s klavíristou Itamarem Golanem, jejichž desetiletou spolupráci vysoce oceňují hudební kritici napříč světadíly.

Magdalena Kožená, foto archiv

Je pravda, že účast světově žádané mezzosopranistky Magdaleny Kožené se vám podařilo zajistit až na poslední chvíli? A jsem tomu velmi rád. Osobnost jejího významu by v Ostravě chyběla. Právě v těchto dnech se chystá na velké turné po Spojených státech. Po svém návratu do Česka bude první její koncert právě na Janáčkově máji. S komorním souborem Private Musicke uvede skladby španělské a italské hudby 17. století. A aby těch žen kolem mne nebylo málo, čestnou prezidentkou festivalu je vynikající sopranistka Gabriela Beňačková. Její rady při výběru některých hostů byly neocenitelné. Na koncertě v Krnově zazpívá písně španělského autora 19. století Enrica Granadose. Doprovázet ji bude kytarista Lubomír Brabec. Jeho mistrovskou hru si budou moci fanoušci vychutnat rovněž v nádherném prostředí zámku Kravaře.

Znamená to, že pokračujete v tradici pořádání koncertů nejen v Ostravě? Ostrava má své osobité kouzlo a velice silné charisma. Janáčkův máj jí velmi sluší a neskromně řeknu, že díky festivalu získává moravskoslezská metropole stále lepší pověst. Jenže v kraji jsou i jiná nádherná místa, počínaje klasickými koncertními prostorami, zámeckými nádvořími a konče průmyslovými objekty, kterých by byla nesmírná škoda nevyužít. Například koncert přímo v kompresorovně Hornického muzea nebo v areálu vysokých pecí bude pro posluchače mimořádným zážitkem.

Máme to chápat jako pozvání? Pozval bych vás rád, ale vstupenky na operu Brenpartije, aneb scény ze struskové haldy jsou vyprodány! Zájem slyšet operu mezi tunami železa bývalého průmyslového závodu byl obrovský. Autor hudby Edvard Schiffauer společně s libretistou Tomášem Vůjtkem se vracejí do života vítkovických železáren v období dvacátých let minulého století a ostravský dialekt a autentické prostředí vysokých pecí dodá tomuto zajímavému dílu na originalitě a autentičnosti.

Nebojíte se tedy dávat prostor soudobým autorům? Ostrava má publikum, které umí docenit hodnoty moderní vážné hudby. O tom jsem pevně přesvědčen. Proto si dokonce u autorů skladby objednáváme, a to přímo pro konkrétní orchestr. Letos zazní v podání Janáčkovy filharmonie Ostrava skladba klarinetisty Aleše Pavlorka. V symfonické fantazii Sblížení protikladů skladatel vedle klasických nástrojů symfonického orchestru využívá řadu netradičních nástrojů i kompozičních postupů.

Nezapomínáte přitom na rodáky? V žádném případě. Jeden z festivalových večerů je věnován tvorbě autorů, kteří zanechali v ostravském hudebním životě výraznou stopu. Koncert je inspirován 100. výročím narození Rudolfa Kubína. Kromě jeho skladeb zazní komorní díla Edy Drigy, Milana Kristjan Järvi, foto archivBáchorka, ale také Erwina Schulhoffa. Vedle Kubínova kvarteta zahrají výborní klavíristé Igor Ardašev, Eliška Novotná a Michal Bárta, představí se harfistka Ada Balová a varhanistka Kateřina Chroboková. Tedy všichni, které pravidelní návštěvníci festivalu dobře znají.

Je někdo, kdo se představí úplně poprvé? K významným hostům, kteří mají v moravskoslezské metropoli premiéru, patří například Basilejský komorní orchestr. Za dirigentským pultem bude nejmladší člen slavného dirigentského rodu Kristjan Järvi. Velmi mne zajímá jejich provedení skladeb Igora Stravinského a Bohuslava Martinů. Nových tváří je ale více. Vzpomenu nejlepšího vietnamského klavíristu Dang Thai Sona. Pod taktovkou Leoše Svárovského se symfoniky Českého rozhlasu zahraje oblíbený 2. klavírní koncert Sergeje Rachmaninova. Naprostou novinkou festivalu je promítání němých grotesek s živou hudbou. Charlieho Chaplina a další komiky slavné éry minulého století bude doprovázet Olomoucký filmový orchestr s dirigentem a skladatelem Robertem Israelem.

Žádný festival se občas nevyhne změnám. Víte už o nějakých? Opravdu je mi velmi líto, že nejstarší klasický čínský symfonický orchestr ze Šanghaje, který měl hrát v Třinci díla čínských klasiků a také nádherný koncert Čajkovského, nepřijede. Důvody jsou čistě ekonomické. Koncert na Janáčkově máji byl součástí turné Šanghajských filharmoniků po Evropě. Jenže v některých zemích, zejména ve Španělsku, byla jejich vystoupení odvolána. Umělci z Číny tak museli odříci účast také u nás. Náhradní řešení je ale na světě – Janáčkova filharmonie Ostrava provede skladby Johannesa Brahmse a Felixe Mendelssohna Bartholdyho. To ovšem není jediná změna. Filharmonici měli původně hrát pod taktovkou dirigenta z Velké Británie Benjamina Wallfische. Bohužel nepřijede. Za dirigentským pultem stane Rastislav Štúr ze Slovenska. Zklamání nám připravila také britská trumpetistka Alison Balsom, která svou účast také omluvila. Na Janáčkově máji se měla představit s českým varhaníkem Alešem Bártou 6. června. Koncert jsme museli zrušit bez náhrady a vstupenky vracíme.

Jaké je publikum Janáčkova máje? Jedinečné a vzdělané. Lidé, kteří chodí na koncerty, jsou milovníky klasické hudby ve všech směrech a jsou mezi nimi takoví, kteří chodí pravidelně každý rok. Jsem mile překvapen zjištěním, že zatímco jinde sedí v hledišti, ale i na jevišti obvykle střední a starší generace, tady potkáte spoustu mladých lidí.

Za to může festival vděčit z převážné části své dramaturgii, nemyslíte? Děkuji. Dirigent Libor Pešek s úsměvem říká, že sám posluchač se totiž vždycky raději dívá na lidi, kteří jsou nadšení a hrají s vervou, než na hráče, kteří tam sedí jako za peníze a jenom tahají smyčcem.

Když je řeč o penězích, jak je na tom Janáčkův máj? Máme velké štěstí, i když sehnat peníze je rok od roku těžší. Povedlo se nám ale propojit Veronika Eberle, foto archivkulturní scénu s politikou, což funguje naprosto spolehlivě všude na světě. Základní finanční prostředky máme zajištěny díky podpoře města Ostravy, Moravskoslezského kraje a rovněž ministerstva kultury. Velmi si ceníme stálých partnerů, jako jsou Ostravské vodárny a kanalizace, RWE, ale také firma Jana Vjačky. K tradičnímu generálnímu partnerovi společnosti ČEZ se v loňském roce připojila jako hlavní partner společnost ČEPS a v letošním roce akciová společnost ČEPRO. V posledních letech se v tomto směru hodně změnilo. Společně jsme přistoupili na promyšlenější prezentaci, naším záměrem není prvoplánově všude vyvěšovat obrovská loga a křiklavou reklamu. Přitom sponzoři a dárci jsou pro nás klíčoví. Festival žije ze 45 % ze soukromých financí.

Mohl byste na prahu třicátého čtvrtého ročníku vypíchnout, v čem je dnes Janáčkův máj jiný? Festivalová Ostrava je především ve znamení vynikajících interpretů a nadšených lidí, kterým se nabízí od 20. května do 9. června neopakovatelná příležitost splynout s krásnými hudebními tóny. Janáčkův máj má dnes pevné postavení v České republice i celé Evropě. Dokladem tohoto tvrzení je i skutečnost, že se stal vedle například pražského Národního divadla nebo České filharmonie oficiální doprovodnou akcí předsednictví České republiky v Radě Evropské unie.

Sdílet článek: