MIDEM 2008 snadněji, zajímavěji, levněji, ekologičtěji

Od 26. do 31. ledna 2008 proběhl letošní největší mezinárodní všeobecný hudební veletrh MIDEM v Cannes. Účastnilo se ho přibližně 10 tisíc účastníků z asi 100 zemí, kolem 420 organizací. Největší zastoupení měly tradičně Francie, Německo, Velká Británie, Itálie, USA, Kanada, Japonsko, Norsko, Švédsko. Narůstající účast lze zaznamenat u Číny a Turecka. Z bývalých socialistických zemí bylo nejsilněji zastoupeno Rusko, Polsko, letos také EU předsedající Slovinsko. Druhým rokem je také zastoupen s podporou MK ČR prostřednictvím IU-DÚ a finanční participací soukromoprávních organizací vlastní český stánek. Pravidelnou součástí je MIDEM.net a další série konferencí a odborných diskusí významných osobností hudebního průmyslu a odborníků, oznámení strategických kroků velkých nadnárodních společností a každoroční ceny – NRJ Awards, Classical Awards (nově s cenou za download; viz str. 61), Border Brakers Awards, předpremiéry projekcí organizované IMZ a nově ekologická cena za šetření materiálem i energií při živých a nahrávacích projektech.

Vývoj praxe i diskusí od loňského roku zamířil v realisty očekávaném směru, který by se dal charakterizovat sloganem – snadněji, zajímavěji, levněji, popřípadě pro uživatele zdarma. Tento trend je reakcí na ohromný nárůst nabídky i spotřeby na internetových produktech typu komunitních My Space, YouTube (založen 2005, v současnosti ve vlastnictví Google), We7 (založené 2007 „mužem roku“ na MIDEM P. Gabrielem, staženo již 1 000 000 free nahrávek), Qtrax (užívá přístup P2P, firma sponzorovala letošní MIDEM.net), Last.fm (největší poskytovatel free streamingové služby) a další, dále pak i rychlé integrace mobilních operátorů do hudebního trhu (například oznámení nové služby Sony Ericsson PlayNow).

Také Evropská komise podporuje v projektu Axmedis (slogan „lacino, snadno“) zjednodušení licencování v rámci Evropy, avšak na rozdíl od většiny soukromoprávních velkých firem s podmínkou dodržení DRM. Jak známo práva uživatelů omezující DRM zrušil před časem iTunes a na letošním MIDEM tento krok oznámil také Orange, který má na 50 milionů uživatelů v Evropě, z nichž 40?% má mobily použitelné pro hudbu.

Profesor L. Lessig ze Stanfordské university jasně konstatoval, že „existující copyrightový systém má svůj původ v 19. století a není uzpůsoben pro digitální technologie“, prohlásil shodně s prof. K. Brandeburgem, spolutvůrcem formátu mp3, že není třeba kriminalizovat mládež, která volí snadný přístup k všudypřítomné hudbě, nepřenášet na ni autorskoprávní odpovědnost v době, kdy ani uživatel nemusí vědět, zda je na Internetu umístěn produkt legálně nebo ilegálně. Na konferenci Free Music Business řekl ředitel Qtraxu Allan Klepfisz, že tento způsob je samozřejmě marketingově náročný, ale nutno vycházet z faktu, že 94 % lidí ve věku 16 – 24 let, tedy většina spotřebitelů hudebního průmyslu, nechce za nahranou hudbu platit. Řekl: „Musíme nabídnout něco dobrého, ne-li lepšího, cílem je zabít ilegální servis.“ Právě snadné zacházení, strukturovaná nabídka, kombinované balíčky služeb (za live koncerty jsme ochotni zaplatit víc než dost), odstranění bariér typu DRM má vyšachovat ze hry zcela divoké ilegální stahování hudby a filmů. Řešení má být v legislativním zjednodušení licencování pro celé oblasti, popřípadě pro více produktů a v dohodách mezi velkými distributory, editory a autorskými organizacemi na řešení finančním a administrativním. Takovou dohodu oznámily SACEM a Universal Music Group Publishing. Jak je známo i u Orchardu, který roste a má zastoupení i u nás (Arco Diva), je možné pro autory zajistit přímou kontrolu svých účtů prodeje tvorby. Internet je příležitostí i pro autory a s umělci mají mít právo vybrat si, jak se s jejich dílem naloží (L. Lessig). Pro autorské organizace je podstatné, že lze udržet národní registrace. Celý proces také urychluje zájem o asijské trhy, kde je elektronická distribuce očekávána především ve spolupráci s mobilními operátory. Na MIDEM probíhaly průběžně tak zvané asijské lekce od organizátorů a firemních leadrů asijských, zejména čínských firem.

Weby nabízející free servis nebo levné služby žijí především z reklam, investic (tak je tomu především u We7), nabídky kombinovaných služeb pro uživatele (to jest například kombinace prodeje koncertů a nahrávky, poradenství) a?podobně. Jak konstatoval například ředitel Qtraxu A. Klepfisz, ač to není snadné, je potřeba, aby tyto nové platformy byly dobře strukturované, snadno ovladatelné, dobře autorskoprávně ošetřené na straně poskytovatele, což jde stále pomalu. Důležitá je také kvalita elektronicky distribuovaného poslechu, což je heslo Deutsche Grammophon. Nárůst downloadového poslechu a prodeje je markantní a stále roste, a to i v oblasti klasické hudby, například nový DG webshop prodal za první týden 50 tisíc nahrávek!

Diskutovalo se rovněž o změnách v managementu a marketingu v době jasného prosazování e-obchodu, například o vhodnosti tak zvané 360stupňové smluvní péče o umělce, která podle některých poradců není vhodná pro každého, zejména ne pro začínajícího umělce, protože pro ně takový kompletní servis (nahrávky, koncerty, promo a další) může být víc než svazující. S určitou skepsí lze nahlížet samozřejmě různé argumenty velkých značek (typu Coca Cola), jak ve spojení s hudbou produkují přidanou hodnotu především pro umělce a spotřebitele.

MIDEM je také pravidelně místem setkání tak zvaných nezávislých sdružených do IMPALA. Za své klíčové priority označili hledání investorů, digitální distribuci a zlepšení marketingu. Sféra nezávislých investuje především do hledání a prosazování nových talentů. Generální tajemnice H. Smith řekla, že se sdružení bude inspirovat francouzským modelem pro malé a střední firmy, který by měl zajistit kulturní rozmanitost, nezávislost a zdroje pro inovace. IMAPALA také sleduje, aby nebyla hudba znevýhodněna poplatky například DPH a dalšími oproti ostatním druhům. Opírá se v mnohém o prohlášení EK i o fakt, že v kultuře v EU pracuje 3 % obyvatel, což je více než např. v chemickém průmyslu.

V každém případě účast na MIDEM je nejen reprezentací a v příštím roce 2009 by bylo jistě vhodné, aby český stánek byl dostatečně zajištěn, vybaven a obsazen, ale především místem kontraktů a poučení pro podnikání v hudebním průmyslu.

Sdílet článek: