Rozhovory

Varhany uchovávají duchovní tradice

29. září 2016 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Varhany uchovávají duchovní tradice

Jaroslav Tůma patří bezesporu k nejvýraznějším představitelům českého varhanního umění. Překypuje nápady, srší energií, s nenucenou lehkostí prochází zdmi hudebních žánrů, oplývá mimořádnou interpretační intuicí. Ačkoli hraje také na cembalo, harmonium, klavichord a kladívkový klavír, jeho hudební srdce bije především pro varhany, jejich záchranu a rozkvět. Letos v říjnu oslaví tento umělec významné životní jubileum, jehož číslovka jako by se k němu „přilepila“ nějak omylem…

Opera jinak v Divadle na Vídeňce

28. září 2016 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Opera jinak v Divadle na Vídeňce

Německý impresário, dramatik, herec, skla­datel a zpěvák Emanuel Schikaneder založil v roce 1801 na místě dnešního Theater an der Wien divadlo v mozartovském duchu, jež mělo „být otevřené všemu novému“. O čtyři roky později zde byla poprvé provedena Beethovenova opera Fidelio. Tato opera zazněla i v jubilejní divadelní sezoně 2015/2016 v provedení Concentus Musicus Wien, bohužel už bez svého zakladatele Nicolause Harnoncourta. Geniální duch zakladatale bdí nad uměleckou kvalitou a kreativitou dodnes, o čemž svědčí úspěchy této vídeňské

Ivo Kahánek: Interpret má na soutěži předvést především skladbu, ne sebe

Ve dnech 25. – 27. 11. proběhne na pražské HAMU Soutěž Nadace Bohuslava Martinů. Oslovila jsem proto klavíristu Iva Kahánka, který v loňském ročníku této soutěže zasedl u porotního stolu. V létě, kdy si na náš rozhovor našel ve svém nabitém programu čas, jsme se spolu u jednoho stolu bohužel nesešli, podařilo se mi však zastihnout ho na telefonu po jeho recitálu na festivalu Janáček a Luhačovice, na kterém v jeho podání mimo jiné zazněl i Bartók a Prokofjev.

Rozhlas boří zdi, dramaturg otevírá nové obzory

Symfonický orchestr Českého rozhlasu slaví v koncertní sezoně 2016/2017 devadesátiny. Chce bořit zdi, budovat nové cesty k posluchačům  a mosty mezi žánry. Je také jedním z mála tuzemských orchestrů, které mají pozici dramaturga. V HARMONII 9/2016 jsme uveřejnili rozhovor se šéfdirigentem SOČRu Ondrejem Lenárdem, před zahajovacím koncertem v pondělí 26. září nabízíme názory Josefa Třeštíka, jenž je dramaturgem  nejen rozhlasového tělesa, ale do roku 2015 i festivalu soudobé hudby  Contempuls. Nejdříve ale krátké curriculum vitae.

David Radok: Každý mezilidský vztah staví na důvěře a jisté velkorysosti

Poměr starého muže a mladé dívky, ženská zvědavost, partnerská tolerance, vzájemný respekt, pravdivost v umění i v životě. K takovým tématům jsme se dostali v rozhovoru s režisérem Davidem Radokem pár dní po generálce oper Modrovousův hrad a Očekávání. Uvedení dvou mimořádných a extrémních psychologických dramat v jednom večeru je největší událostí letošního ročníku festivalu Janáček Brno.

Harfa má vykročeno k lepším zítřkům

13. září 2016 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Harfa má vykročeno k lepším zítřkům

Pražskou koncertní nabídku osvěží v září netradiční harfový recitál. Po několika letech přiveze do Prahy své žáky z Královské konzervatoře v Bruselu harfistka Jana Boušková. Na této prestižní instituci vede Jana Boušková již přes deset let mezinárodní třídu mladých harfových talentů prakticky z celého světa, kteří již samy stojí na počátku slibné kariéry. Svou třídu, která patří k největším v Evropě, Boušková na jaře představila na úspěšném koncertu v Belgii a již za pár dní uvede své nadějné žákyně z Evropy i zámoří v Praze.

Pro Ondřeje Vrabce existuje jen jedna cesta - služba hudbě

Česká republika netrpí nedostatkem dirigentů mladšího věku, nicméně jen málo z nich má bohatou imaginaci a kreativitu, silné charisma a je schopno vývoje. Mezi ně patří Ondřej Vrabec. Hudební veřejnosti je zatím znám hlavně jako špičkový hornista a člen České filharmonie, užší okruh lidí ví, že je tam i asistentem Jiřího Bělohlávka. Kdo se chce o jeho minulosti a současnosti dozvědět více, nechť si vygoogluje adresu http://www.vrabcovi.cz . Momentálně žije Dvořákovým oratoriem Svatá Ludmila, jež bude řídit 15. září v Hradci Králové a 28. září v Ostravě na Svatováclavském hudebním festivalu.

Kde jinde duchovní hudbu než v Olomouci

8. září 2016 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Kde jinde duchovní hudbu než v Olomouci

V předvečer zahájení 23. ročníku Podzimního festivalu duchovní hudby Olomouc jsme požádali o rozhovor jeho ředitelku Dobromilu Hamplovou.

Text a co s ním aneb návrat k NODO 2016

7. září 2016 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Text a co s ním aneb návrat k NODO 2016

Soudobá operní tvorba má v dnešní době nesčetně forem a těžko ji nějak definovat. Jedním z hlavních rysů jsou možná epické náměty a s tím související velké množství textu. V mnoha případech se pak jedná o jeho zhudebnění, nikoliv o jeho dotvoření, či dopovězení skrze hudbu. Soudobá opera dnes může být v podstatě cokoliv. A je dobře, že právě festival NODO nabízí ve své dramaturgii její rozmanité formy, vývoj a možnosti. Vybízí k zamyšlení nad tím, co je ještě opera a jak má vypadat. Sehnat na podobný projekt peníze není jednoduché. Naštěstí Město Ostrava, Ministerstvo kultury a řada dalších soukromých i veřejných sponzorů

Jakub Hrůša a jeho anglické operní léto

Ani nové podzimní úkoly a radosti, ať je to zářijový koncert na festivalu Dvořákova Praha, či nástup do Bamberku, nemohou Jakubu Hrůšovi hned tak rychle vymazat mimořádné vzpomínky na intenzivní letní týdny na festivalu v Glyndebourne v Sussexu na jihu Anglie. Nikde jinde na světě se nedělá opera s tak detailním a harmonickým zanícením jako právě tam, tvrdí. Nastudoval a uváděl dvě inscenace – Příhody lišky Bystroušky a Sen noci svatojánské.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish