Rozhovory

Vít Zouhar: Mám raději repetici nežli modulaci

Populární „barokně-minimalistické“ opery, úspěšný hudebně-vzdělávací program Slyšet jinak, rekonstruovaná Varèseho Poème électronique nebo zkompletovaná korespondence Bohuslava Martinů adresovaná Zdeňku Zouharovi, to je jen zlomek aktivit, které stíhá Vít Zouhar (*1966) – hudební skladatel, muzikolog, pedagog, propagátor a popularizátor hudební kultury, akademik, v současné době prorektor Univerzity Palackého v Olomouci.

Matthew Barley: Jádro veškeré hudby je prostá záležitost –  lidská bytost vyjádřená zvukem

Matthewa Barleyho si Filharmonie Brno jako svého sólistu sezony 2016/2017 nevybrala náhodou. Tento britský violoncellista totiž přímo vybízí k tomu, aby byl do podobné role pasován. Jeho hudební aktivity prakticky neznají zeměpisných, společenských či stylových hranic; zahrnují sólovou a komorní hru, improvizaci, komponování a aranžování, edukaci, nadžánrové či neotřelé komunitní projekty. Jako sólista vystoupil ve více než padesáti zemích světa. V současné době úzce spolupracuje s komorním orchestrem City of London Sinfonia, se kterým chystá

Vladimír Godár: Ještě mám co povědět

30. listopad 2016 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Vladimír Godár: Ještě mám co povědět

Potřeba tvůrčí svobody, ale také nepřeceňování sebe sama a své tvorby, realismus a pochybnosti. To vše se jeví jako charakteristické pro umělecké i osobní rysy bratislavského skladatele Vladimíra Godára. Rok 2016 byl pro něj rokem šedesátin, obdobím s řadou mimořádných koncertů, dobou bilancování. Na jeden den také přijel do Prahy, aby zde osobně přiblížil album Slovenské spevy s písněmi sesbíranými kdysi Bélou Bartókem, které nedávno upravil pro Ivu Bittovou. Zpěvačka a Muchovo kvarteto se s projektem na přelomu listopadu a prosince vydávají na koncertní turné zahrnující Prahu, Brno, Ostravu, Hradec Králové, Valašsko i města na Slovensku.

Bernard Haitink: V první řadě miluji Dvořáka!

Na letošním Lucernském festivalu řídil Holan­ďan Bernard Haitink, dnes už jedna z žijících dirigentských legend, dva mimořádné programy věnované cele hudbě Antonína Dvořáka. Na prvním z nich zazněla 16. srpna symfonická báseň Polednice, Violoncellový koncert s Alisou Weilerstein a Novosvětská. Na druhém – 4. září – pak Holoubek, Houslový koncert s Isabelle Faust a Sedmá symfonie.

Vrchol pražské koncertní sezony bude nečekaně v Karlíně

Dne 19. listopadu čeká Prahu velká koncertní událost. Ve Fóru Karlín se v produkci Ostravského centra nové hudby (OCNH) odehraje večer skladeb pro tři orchestry, nebo přesněji, pro rozšířený orchestr rozdělený na tři skupiny, kdy každá má svého dirigenta. V počátcích tohoto specifického a značně exkluzivního repertoáru stojí legendární Gruppen Karlheinze Stockhausena, dokončené roku 1957. Když umělecký ředitel OCNH, skladatel, dirigent a flétnista Petr Kotík tuto skladbu spolu s dalšími uvedl na Pražském jaru v roce 1999, byl to začátek aktivit, které na poli soudobé hudby nemají v Česku obdobu. Koncert vyústil nejen ve vznik

Z vycházející hvězdy je přední britská flétnistka

Flétnistka Juliette Bausor na sebe strhla pozornost úspěchy ve své rodné zemi a v zahraničí. Mezinárodní Organizace evropských koncertních síní ji zvolila před dvěmi lety za ECHO „Rising Star“ (Vycházející hvězda). Pár dní po úspěšných koncertech v Německu s harfistkou Janou Bouškovou se stala první flétnistkou  Londýnské filharmonie.  

Hans Abrahamsen na festivalu Contempuls

2. listopad 2016 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Hans Abrahamsen na festivalu Contempuls

Když se dánský skladatel Hans Abrahamsen (* 1952) na konci 80. let minulého století dostal do tvůrčí krize a na celých deset let přestal psát novou hudbu, sotva si dovedl představit, jaký úspěch mu přinese nové tisíciletí. Skládá svrchovaně osobitou hudbu a dočkal se obrovského uznání od kritiků, posluchačů i samotných hudebníků. O uhrančivé monumentální skladbě Schnee napsané pro freiburský ensemble recherche se už krátce po premiéře v roce 2008 začalo mluvit jako o „novodobé klasi­ce“. Písňový cyklus Let me tell you komponovaný na

České trio: Tradice i svěží vítr

Povídat si téměř čtyři hodiny se dvěma členy Českého tria pro mne byl nevšední zážitek. Nejen kvůli hostitelským přednostem Dany Vlachové, na jejíž krásné terase náš rozhovor probíhal, ale především pro nevídané množství zážitků a myšlenek, které mi společně se svým kolegou Milanem Langrem prozradili. Všichni členové tria jsou výraznými pedagogickými personami Pražské konzervatoře a violoncellista Miroslav Petráš předává své zkušenosti také studentům pražské Akademie múzických umění.

Heřmanovsky jiné vize

27. říjen 2016 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Heřmanovsky jiné vize

Je-li něčím režisér a umělecký šéf brněnské opery Jiří Heřman typický, rozhodně to nejsou inscenace pro rodiny s dětmi nebo zpracování politických témat. Ejhle, první inscenací, kterou Heřman uvede v této sezoně, bude Dvořákův Čert a Káča, druhou Láska na dálku, dílo současné finské skladatelky Kaiji Saariaho, které po své premiéře na Salzburger Festspiele v roce 2000 vzbudilo vášnivé politické diskuze.

Být skutečně pravdivý je strašně těžké

Slovenskému dirigentovi a skladateli Mariánu Lejavovi připadl nelehký úkol zahájit s orchestrem PKF -  Prague Philharmonia festival soudobé hudby Contempuls 8.  Stane se tak 11. listopadu v kulturním centru La Fabrika. Sešli jsme se v jedné bratislavské kavárně, abychom probrali, jak se ve střední Evropě cítí skladatel a dirigent soudobé hudby. Avšak nejen to. S Mariánem Lejavou plyne čas lehce, i když diskutujeme o mnoha závažných i méně vážných věcech počínaje Umbertem Ecem přes Davida Bowieho až po filozofické otázky současného žití nebo těžkém úkolu zachovat si vnitřní svobodu a pravdu.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish