Dánové nacházejí útěchu u rádia – při pečení chleba a ve zpěvu

Karanténa začala v Dánsku poměrně brzy a byla přísná. Dvanáctého března uzavřela země hranice, školy a poté i divadla, operní scény, koncertní sály a různé velké akce. K „novému normálu“ se ale vše začalo vracet relativně rychle. Základní školy a školky byly znovu otevřeny po Velikonocích, aby se rodiče mohli vrátit do práce a škody na hospodářství země tak byly zmírněny. Během karantény nacházeli Dánové údajně útěchu při pečení chleba a ve zpěvu: ne jako Italové na balkonech, ale každého rána u rádia.

Phillip Faber, moderátor hudebního kvízu na DR2 (druhé televizní stanici Dánské rozhlasové společnosti DR), zahájil 16. března v televizi pravidelné ranní „zpívánky“, které zhlédlo denně víc než 340 000 diváků – impozantní počet pro malý národ s méně než 6 miliony duší. Až do 4. května byla jeho vysílání přenášena z obývacího pokoje v Østerbro v Kodani; poté byla přesunuta do foyeru koncertní síně DR. A každou sobotu vyvěšovali občané dánskou vlajku.

Dánové zpívají společně velice rádi;  tak jako v jiných skandinávských zemích je i v Dánsku zpěv nezbytnou součástí života už od dětství – doma, v kostele i ve společenském životě. Sociální aspekty společného zpěvu mají v zemi velký význam vzhledem k nezastupitelné pozici, kterou má právě vokální hudba v luteránské církvi; Dánsko je dosud jednou z hlavních opor luteránské víry, jež hraje v zemi dominantní roli už od reformace v roce 1536. Mnoho dobrých zpěváků tak zahájilo své (neoficiální) školení v kostele, a církevní hudba, tak jako lidové písně, proto byly v pořadu Phillipa Fabera každý den. A dokonce i dánská premiérka Mette Frederiksen si zazpívala ve své kuchyni a své video uveřejnila.

Královská dánská opera, foto Adam Mørk

Většina operních scén v zemi zahájí provoz v srpnu, například Royal Danish Opera v Kodani (mezi oběťmi karantény v květnu a červnu 2020 byla opera dánského skladatele Poula Ruderse The Handmaid’s Tale, podle slavného románu Margaret Atwood). Tato opera byla od roku 2000 uvedena na nesčetných světových operních scénách; současná inscenace je koprodukce se San Francisco Operou, kde je oznámena na říjen/listopad 2020. Den Jyske Opera v Århusu a Den Ny Opera v Esbjergu zahájí provoz rovněž v srpnu, zatímco Den Fynske Opera na ostrově Odense otevře své dveře až v září.

Danish National Symphony Orchestra v Kodani – od roku 1925 perla dánské rozhlasové společnosti DR – zahájí pravidelná vystoupení v září. Šéfdirigentem je od roku 2014 Fabio Luisi, a pod jeho taktovkou se řadí orchestr s charakteristickým zvukem, jež byl vybudován v průběhu let dirigenty jako Nicolai Malko, Herbert Blomstedt, Thomas Dausgaard a Rafael Frühbeck de Burgos, mezi přední evropské symfonické orchestry. Orchestr již oznámil na podzim několik atraktivních koncertů za účasti prominentních hostujících umělců – Mahlerova Symfonie č. 2 (diriguje Fabio Luisi), Brahmsova č. 3 pod taktovkou Alaina Altinoglu (s Frankem Peterem Zimmermannem v Bergově houslovém koncertu), Sibelius pod taktovkou Thomase Søndergårda (s Kirillem Gersteinem v Mozartově Klavírním koncertu č. 20), a další. Koncertní sezona v Odense, třetím největším městě země, bude rovněž zahájena v září (v Odense Symfoniorkester působí hned tři Češky – dvě houslistky a známá cellistka Michaela Fukačová).

Drive-in koncert v Århusu, foto Ritzau Scanpix/AFP

Jaké jsou v Dánsku dlouhodobé vyhlídky ohledně hudebního života? Žádná spolehlivá prognóza neexistuje, ale Dánové mezitím přišli se zajímavým nápadem: již 24. dubna se v druhém největším dánském městě Århusu konal drive-in koncert, na způsob amerických drive-in kin nebo restaurací, kde může publikum sledovat film nebo si sníst hamburger, popřípadě obojí, v pohodlí svých aut. Ačkoliv opatření ohledně nutného odstupu mezi občany byla tehdy v zemi ještě stále v platnosti, obyvatelé Århusu na něj reagovali originálním způsobem: na předměstí byla postavena velká scéna, na níž vystoupil populární dánský zpěvák-skladatel Mads Langer. Auta diváků skutečně zachovávala povinný odstup, a jejich pasažéři mohli vidět živý výkon na velkém plátně, a poslouchat zpěváka na předem určené rozhlasové stanici FM; prožívali proto koncert přesně tak, jakoby sledovali film z auta. Na koncert přijelo asi pět set aut a v Dánsku je nyní naplánováno více než sedmdesát podobných vystoupení.

Jak napsala 28. května v anglickém listu The Guardian Helen Russell, autorka bestselleru z roku 2015, The Year of Living Danishly (Rok života po dánsku), nucené ticho během karantény bylo pro Dány dobou přehodnocování: „Všímat si věcí dobrých a špatných, udělat si inventář, zbavit se některých návyků a začít znovu. Mnozí Dánové se znovu učí těšit se z dánské krajiny, zpomalovat tok života a vzájemně se o sebe starat. Nálada v Dánsku je nyní optimistická a nejlépe ji shrnuje místní populární motto ‚Det bliver godt igen.‘ ‚Bude to zase dobré.‘

Sdílet článek: