Piotr Beczala – Heart’s Delight

Piotr Beczala – tenor, Royal Philharmonic Orchestra, Lukasz Borowicz – dirigent. Text: A, N, F. Nahráno: 10/2012, Angel Recording Studios Ltd., London. Vydáno: 2013. TT: 62:05. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 479 0838.

Polský tenorista Piotr Beczala dnes patří k vyhledávaným světovým pěvcům, který od poloviny devadesátých let minulého století buduje svoji kariéru. Pro debutové album u Deutsche Grammophon zvolil nevšední téma – poctu tenorovému fenoménu dvacátých a třicátých let minulého století, rakouskému pěvci Richardu Tauberovi. Přestože tento umělec ovládal repertoár lyrických operních rolí od Mozarta až k italským mistrům 19. století, mimořádnou popularitu mu zajistily především role operetní, kde uplatňoval svůj zářivý, sladce vyzrálý hlas s procítěným projevem. Piotr Beczala se v debutovém albu zaměřil právě na tuto stránku svého oblíbeného předchůdce a přinesl nahrávku, v níž dominuje slavná árie Prince Sou-Chonga z Lehárovy Země úsměvů , psaná přímo pro Richarda Taubera, a také další vybrané ukázky jsou svázány s působením tohoto pěvce na jevištích evropských, amerických a dokonce i australských. Beczala uplatňuje v áriích z tvorby Lehárovy, Kálmánovy, Stolzovy a dalších operetních skladatelů té doby svůj znělý, sytý a působivý tenor, který je technicky zcela spolehlivý a nepostrádá potřebnou invenci. Přes všechnu snahu Piotra Beczaly o maximální autentičnost (nahrával na dobové mikrofony, ovšem dnes už zřejmě nepůjde o skutečné originály, ale o jejich repliky) působí jeho projev nejlépe ve dvou ukázkách, které budou jeho srdci nejbližší – v Kálmánově árii Tassila z 1. jednání Hraběnky Marici a v závěrečné Lehárově proslulé árii „Dein ist mein ganzes Herz!“ z 2. jednání Země úsměvů, zpívané v německém originále. Skutečnou lahůdku pak představuje dvojzpěv z díla Richarda Taubera „Der singende Traum“ z roku 1934, v němž Beczala použil jako druhý hlas právě vstupy z Tauberovy nahrávky z tohoto roku. Srovnání archivní nahrávky se skutečně mimořádně disponovaným Tauberem a současné nahrávky právem uznávaného Beczaly přináší vlastně odpověď na určité otazníky, které se během poslechu celého alba mohou vynořit. Beczalův silný a ohebný tenor zřejmě najde své uplatnění především v repertoáru operním, kde skutečně prokázal ve vynikajících rolích svůj nezpochybnitelný talent, tenor Richarda Taubera i přes úspěchy v operním repertoáru patřil však především operetě, kde byl prakticky nezastupitelný. Operetní svět je skutečně jiný, možná zdánlivě jednodušší, ale především hravější a otevřenější, který přes všechnu afektovanost vyžaduje pěvce se srdcem na dlani.