Musical Banquet

(Dowland, Caccini, Guédron, Megli, Hales, Holborne, Batchelar, Martin)

Monika Mauch – soprán, Nigel North – loutna. Produkce: Manfred Eicher. Text: A. Nahráno: 5/2005 Propstei St. Gerold. Vydáno: 2008. TT: 72:54. DDD. 1 CD ECM 4766397 (distribuce 2HP Production).

Hudební hostina se jmenuje tištěná sbírka, kterou vydal v roce 1610 v Anglii Robert Dowland. Ve své době to byla neobvyklá a novátorská sbírka písní s loutnovým doprovodem a první kniha svého druhu v Anglii, která obsahovala písně ještě i v jiné řeči než v angličtině – konkrétně v italštině, francouzštině a španělštině. Příjmení vydavatele není shoda okolností – Robert byl syn Johna Dowlanda. Když Robert Dowland vydal sbírku Musical Banquet, bylo mu devatenáct let. Sbírka je typickým produktem své doby. Jejím zdrojem byly různé jiné zpěvníky, které syn s největší pravděpodobností z větší částí získal od svého otce – John Dowland hodně cestoval po Evropě a ze svých cest si takové sbírky vozil – včetně například Le Nuove Musiche (1602) Giulia Cacciniho, ze které Robert převzal dvě písně, Dovro dunque morire a Amarilli mia bella. Další písně pocházejí z populárních zpěvníků Guillaumea Tessiera a Gabriela Bataillea. Na nahrávce jsou dále čtyři skladby pro loutnu sólo, z nich tři od Johna Dowlanda a jedna od Daniela Batchelara. Písně na cédéčku nejsou v pořadí, v jakém jsou v Dowlandově sbírce – jsou seřazeny tak, aby – slyšeny – tvořily prokomponované, alespoň trochu kontrastní pásmo. Tvůrci nahrávky – nikde to není řečeno, ale předpokládám, že dramaturgii dělal Nigel North , který je i autorem zasvěceného průvodního slova v bookletu – proložili zpívané písně loutnovými galliardami, takže celek se dá docela dobře uposlouchat.