Martha Argerich, Nelson Freire – Salzburg

(Brahms, Rachmaninov, Schubert, Ravel)

Martha Argerich, Nelson Freire – klavír na 4 ruce a dva klavíry. Produkce: Christian Leins. Text: A, N, F. Nahráno: live, 3. 8. 2009, Großes Festspielhaus, Salzburg. Vydáno: 2009. TT: 72:27. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 477 8570 (distribuce Universal Music).

První společnou nahrávku pořídili Martha ArgerichNelson Freire už před více než třiceti lety. Impozantní řada dalších společných snímků, které toto hvězdné klavírní duo následně realizovalo, se vloni rozrostla o živý záznam jejich festivalového vystoupení v Salcburku 3. srpna 2009. Program tohoto koncertu byl sestaven s mimořádnou rafinovaností a s velkým smyslem pro gradaci: začal důstojnými, kouzelně probarvenými Variacemi na Haydnovo téma op. 56 J. Brahmse, pokračoval dráždivým koktejlem Rachmaninovových Symfonických tanců op. 45 , namíchaným z bartókovsko-prokofjevovsko-ravelovských ingrediencí a okořeněným ruským a španělským folklórem, pak interpreti dopřáli svým posluchačům trochu oddechu s líbeznými melodiemi Schubertova čtyřručního Grand Ronda A dur D 951 , aby je nakonec zcela konsternovali pyrotechnickými efekty v La Valse Maurice Ravela. Všechny čtyři skladby hrají Argerich s Freirem již řadu let a mají je dokonale zažité. Fascinují obdivuhodnou tónovou kulturou, barvitostí, zřetelností, přehledností a plasticitou svého projevu a především pak téměř neuvěřitelnou vzájemnou empatií, která jim dovoluje naprosto svobodně pracovat s časem. Rubata prostupují takřka veškerou jejich hru a vzbuzují úžas svou přesvědčivostí, samozřejmostí a poetičností. Takové množství rubat – a navíc rubat mnohdy sotva postřehnutelných – si může dovolit jen málokteré klavírní duo, neboť riziko nesouhry je v případě dvou pianistů nepoměrně větší, než je tomu u jiných nástrojových kombinací. Ale Argerich s Freirem si i spolu u klavíru rozumějí tak dobře, že se na této nahrávce prakticky nesetkáme s ničím, co by se dalo označit jako „nesouhra“. Uvážíme-li, že se jedná o živý záznam a navíc že se všechny tři dvouklavírní skladby – Brahms, Rachmaninov i Ravel – řadí ve svém oboru k technicky nejnáročnějším, pak je to téměř zázrak.