Lednový TIP Harmonie: Završení novákovského projektu Ensemble Opera Diversa

Dílo Jana Nováka (1921–1984) mělo být už dávno běžnou součástí koncertního provozu (potažmo i českým exportním „artiklem“, podobně jako třeba tvorba Miloslava Kabeláče), a to zdaleka nejen proto, že je svým převážně neoklasickým pojetím posluchačsky velmi vstřícné. Pohříchu se však nachází víceméně v podobně upozaděném postavení, jaké má dnes latina, kterou Novák miloval, zhudebňoval, plynule jí hovořil a psal v ní texty. Novák žije v povědomí, je respektován, občas některé z jeho skladeb tam či onde zazní, ale zdaleka ne tak často, jak by si to jeho odkaz zasluhoval, byť se nepochybně jedná o autora evropské úrovně. V tomto kontextu působí novákovský projekt brněnského Ensemble Opera Diversa jako zjevení a také jako příkladná ukázka dlouhodobější cílevědomé dramaturgické rozvahy, za níž stojí dramaturg a umělecký vedoucí souboru Vladimír Maňas.

Průběžnému koncertnímu uvádění a studiovému natáčení kompletu Novákových skladeb pro smyčcový orchestr – výjimečně rozšířený o několik dalších nástrojů – se Ensemble Opera Diversa, takřka výlučně pod taktovkou své šéfdirigentky Gabriely Tardonové, věnuje již od roku 2014. Třetím CD jsou tyto aktivity završeny, orchestr na nich ovšem bude jistě stavět i nadále. Rok 2021 je výročním „novákovským“ rokem a Ensemble Opera Diversa může směle konstatovat: Jsme na něj patřičně připraveni.

Na dvou předchozích novákovských albech orchestr spolupracoval se zkušenými sólisty – hobojistou Vilémem Veverkou, klavíristkou Alicí Rajnohovou, flétnistkou Kristinou Vaculovou a mezzosopranistkou Lucií Hilscherovou; tentokrát dal prostor studentům či relativně nedávným absolventům a dokázal tak, že i mezi mladými hudebníky rostou výteční interpreti Novákovy hudby. Lucie Schinzelová a Kristýna Znamenáčková působí jako sehrané duo, které dodává koncertu pro klavír čtyřručně a smyčce nazvanému Concentus biiugis (1977) náležitý tah, a to jak v pasážích motorických, tak lyrických. Své příležitosti dokázal plně využít i kytarista Vít Dvořáček v Concentu Eurydicae s podtitulem Sette tempi per chitarra ed orchestra dʼarchi (1971). Orchestr v obou skladbách prokazuje krásný plný zvuk a skvělou souhru, léta budovanou spoluprací stálého jádra hudebníků a šéfdirigentky; nahrávkám jistě také prospělo, že orchestr má díla zažita z koncertních provedení.

Dvacetiminutový cyklus rozpustilých variací na moravské lidové písně Rustica Musa II (otto divertimenti su canzoni popolari morave) pro klavír čtyřručně (1975), který nahrály Kristýna Znamenáčková a Pavla Marková a který album uzavírá, je spíš bonusem se zjevnou dramaturgickou spojnicí k úvodní skladbě. Možná šlo se zbývajícím časem na CD naložit jinak, s účastí orchestru – třeba nechat ad hoc vytvořit aranžmá vybrané komorní skladby pro smyčcový orchestr nebo upravit hudbu k filmu Kočár do Vídně (zkomponovanou pro smyčce, varhany a harfu) do podoby suity. Volba cyklu pro čtyřruční klavír má však své opodstatnění (mj. tím, že je poprvé natočený a vydaný českými interprety) a ztělesňuje vlastně vtipnou pointu celého projektu – vždyť Novák byl pověstný svým smyslem pro humor.

Novákovský projekt Ensemble Opera Diversa je významným příspěvkem k širšímu poznání Novákova díla a hozenou rukavicí dramaturgům. Neváhám jej zařadit na roveň takovým novákovským počinům, jako jsou Kubelíkova nahrávka Novákovy kantáty Dido z 80. let s mužským sborem a symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu, album se sborovými skladbami v podání Martinů Voices nebo nahrávky komorních děl pořízené Novákovými dcerami Clarou a Dorou. Celé třídílné řadě CD Ensemble Opera Diversa, vydané vlastním nákladem, bych přál masovější distribuci, aby zasáhla co nejširší hudební kruhy; zaslouží si to. A jako osobní doušku dodávám: více Jana Nováka – nejen v roce 2021 a nejen v podání Ensemble Opera Diversa.

Lucie Schinzelová, Kristýna Znamenáčková, Pavla Marková / klavír, Vít Dvořáček / kytara, Ensemble Opera Diversa, Gabriela Tardonová / dirigentka. Text: Č, A. Nahráno: 2019, sál Konventu Milosrdných bratří v Brně. Vydáno: 2020. TT: 67:55. DDD. 1 CD, Ensemble Opera Diversa, z.s.