Jitka Čechová a její mimořádný Bedřich Smetana

Jitka Čechová – klavír. Text: Č, A, N, F. Nahráno: 6, 9/2014, Studio Martí­nek, Praha. Vydáno: 2014. TT: 2:24:07. DDD. 2 CD Supraphon SU 3847-2.

Tip Harmonie

V roce 2005 vydala Jitka Čechová první disk své souborné nahrávky klavírního díla Bedřicha Smetany. A letos, symbolicky v Roce české hudby, završila tento svůj velkolepý smetanovský projekt závěrečným dvojdiskem. Slavnostní křest tohoto dvojdisku se uskutečnil za účasti interpretky 10. 11. 2014 v Muzeu B. Smetany. (O tom, že si je naše hudební veřejnost vědoma výjimečnosti tohoto vydavatelského počinu, svědčí mimo jiné i skutečnost, že muzejní sál, kde křest proběhl, byl zaplněný do posledního místa, ba dokonce bylo zapotřebí přistavit další židle.) Jitka Čechová se natáčení Smetanova klavírního díla věnovala nesmírně obětavě téměř deset let a všechny její smetanovské nahrávky bez výjimky mají špičkovou úroveň. Nic jiného nelze říci ani o posledních dvou discích. Uměl­kyně na ně natočila Smetanovy kompozice z let 1845–1846, tedy z období skladatelových studií u Josepha Proksche. Formálně i žánrově se jedná o neobyčejně pestrý výběr: od drobnějších skladeb v písňové formě přes ronda, variace, sonátové věty, fugy, pochody a etudy až po rozsáhlou Sonátu g moll. Jsou to povětšinou „školní“ úlohy a jejich kvalita je pochopitelně rozdílná (Smetana byl až do příchodu k Prokschovi v podstatě samouk). Přesto posluchač nestačí žasnout nad invencí mladého skladatele, nad jeho fantazií při formálním řeše­ní jednotlivých kompozičních zadání, nad jeho smělostí har­monickou i nad jeho suverénně vystavěnými fugami. Jitka Čechová přistoupila k těmto „studij­ním“ skladbám s maximální zodpovědností a interpretuje je s obdivuhodným pochopením, bravurou a kultivovaností. Pod jejími prsty jako by každá skladba ožila svým vlastním příběhem a vyprávěla posluchačům o skladatelově horlivém hledání vlastní cesty, o jeho tvůrčích ví­tězstvích i pochybnostech. Většina nahraných děl nebyla skladatelem určena k veřejnému provedení a posluchač se s nimi při běžném koncertním provozu nesetká. Diskofily a ctitele Smetanovy klavírní tvorby určitě zaujme, že z 31 tracků jich jsou téměř tři čtvrtiny označené jako „premiérové nahrávky“ a že tedy máme jedinečnou možnost slyšet na tomto dvojdisku něco opravdu mimořádného – a navíc v mimořádném provedení.