Jacques Fromental Halévy: La Juive

Vídeňská státní opera se v posledních letech několikrát pokusila o novodobé vzkříšení žánru Grand Opéra. S různými ohlasy uvedla Proroka , Rienziho , Viléma Tella . V případě Halévyho Židovky , dokončené roku 1835, jde o nespornou dramaturgickou zásluhu. Sto let dobývala tato opera světové scény, než ji roku 1936 zakázali nacisté. Židovka se vytratila z jevišť a po druhé světové válce už se na ně nevrátila – s výjimkou roku 1989, kdy ji uvedlo divadlo v Bielefeldu. Veliký comeback na světovou scénu slavila až ve Vídni v říjnu 1999. Komplet 2 DVD zachycuje obnovenou produkci z roku 2003.

Přínos velké opery s jejími honosnými atributy dnes chápeme hlavně ve vztahu ke skladatelům druhé poloviny devatenáctého století, nicméně některé tituly si uchovávají individuální kvality. V případě Židovky, již textem opatřil Eugene Scribe, lze vyzdvihnout bohatou instrumentaci a především obsazení prvního tenoristy do charakterní role starého židovského klenotníka. Ten uvrhne do záhuby svou adoptivní dceru, jen aby se pomstil kardinálu Brognimu, dívčinu skutečnému otci. Inscenace režiséra Güntera Krämera a scénografa Gottfrieda Pilze však bohužel nenašla přesvědčivý a pro dnešní dobu atraktivní klíč k opeře, jejíž děj se odehrává v době kostnického koncilu roku 1414. Motiv pronásledování Židů tvůrci zasadili do blíže neurčené současnosti. Jeviště rozdělili šikmou plošinou, vymezující křesťanský a židovský svět, a pokusili se vytvořit paralelu ke xenofobii obecně, patrně i s narážkami na dnešní rakouskou společnost. Zůstalo však u plakátové, postupem času stále nudnější a nelogičtější aktualizace, v níž dav oděný do typických krojů mává vlaječkami a vášnivá židovská dívka Rachel ve svých černých šatech a krátkém účesu připomíná spíše úřednici či hospodyni. Nicméně sopranistka Krassimira Stoyanova dává svému partu dramatickou přesvědčivost, basista Walter Fink je hlasově průbojným kardinálem, sopranistka Simina Ivan lehce a elegantně ztvárňuje princeznu Eudoxii. S rolí jejího manžela Leopolda se tenorista Jianyi Zhang vyrovnal lépe pěvecky než herecky. Orchestr odvádí pod taktovkou Vjekoslava Šuteje brilantní výkon.

To všechno by ovšem nestačilo na Tip Harmonie. A přece si tenhle projekt zaslouží mimořádnou pozornost. Inscenaci totiž nevšedním způsobem pozvedá americký specialista na složité charaktery Neil Shicoff . Proslulý tenorista, jehož otec byl židovský kantor, odkrývá psychologii svého fanatického rozervance Eléazara až na dřeň, a vytváří vokálně i herecky drásající a ohromně lidský portrét, jeden z těch, jímž se navždy vytyčují kritéria. DVD navíc obsahuje cenné bonusy: především hodinový dokument o Shicoffovi a jeho životní roli nazvaný Hledání Eléazara . Charismatický, leč neurotický tenorista představuje ironicky sám sebe jako Woodyho Allena opery, který se naučil zapracovat labilní psychiku do svých kreací. Následuje ještě dvanáctiminutové vizuální ztvárnění velké Eléazarovy árie ze čtvrtého dějství. Obrazová i zvuková kvalita snímku je výborná, doprovodný booklet je pečlivě vybaven. Přes inscenační povrchnost stojí tohle DVD každopádně za investici.

Vydavatel: Deutsche Grammophon/Universal Music

Stopáž: 118:45 + 126:09

EAN: 004400734001