Garcia – Before Dawn

Kateřina Garcia – zpěv, kytara, Luboš Malina – banjo, whistle, tarogato, kaval, mandolína, Petr Košumberský – kytary, Adam Stivín – baskytara, David Landštof – bicí, claps, cajon, perkuse, Luboš Novotný – lap steel, Peter Binder – kytara, Jiří Mašek – sampler, Emil Formánek – kytara, Jan Hrubý – housle, Bára Garcia – doprovodný zpěv, Ondřej Kabrna – klavír, hammond. Vydáno 2010. TT: 42:21. Indies Happy Trails MAM 651-2.

Světová keltománie vyvrcholila ke konci 90. let nepřekvapivě: cokoliv, v čem zazněly dudy s píšťalami, už soudným posluchačům lezlo na nervy. Pár skupin se vymykalo, Dún an Doras nejvíc: souběžností náročnější instrumentace, výběrem repertoáru, jeho aranžérským uchopením a samozřejmě hlasem Kateřiny Garcia . Světoběžnice důvěrně seznámená s prostředím, ze kterého si písně vypůjčovala, se dala dohromady s kytaristou Petrem KošumberskýmLubošem Malinou , ostříleným bluegrassovým banjistou Druhé trávy, a v roce 2007 založili skupinu s názvem Garcia .

S rockovou rytmikou a v produkci Martina Ledviny natočili vynikající debutové album Woven Ways : nenarušené klišovitými nepatřičnostmi, zasazené do průrazného písňového rámu, v přeexperimentované době stále vzácnějšího. Věrohodnost a kredit mu dodaly inspirační přesahy a částečně i nutkání nezapomenout na vliv zanechaný na Malinovi irským dudákem Davy Spillanem.

Vrátil se k němu i na Before Dawn : motiv makedonské lidové písničky Ančice Mori Dušice použil Spillane na albu Sensual World pro anglickou zpěvačku Kate Bush (zpívalo s ní tehdy Trio Bulgarka, čemuž se přizpůsobil). Obeznámený Luboš Malina ji ale převzal v podobě, jak zněla na desce East Wind , natočené o tři roky později Spillanem a hráčem na bouzouki Andy Irvinem. S balkánsko-irskou fúzí za účasti bulharského multiinstrumentalisty Nikoly Parova předběhli dobu a vzešel z ní následný celosvětový úspěch taneční show Riverdance skladatele Billa Whelana.

Proč věnovat tolik pozornosti Ančice? Je toho víc: představuje hlavně „hitový“ vrchol Before Dawn; možný výtah do budoucnosti. Instrumentální verze se proměnila ve zpívanou a někdejší líbivé Whelanovy klávesy nahradily housle Jana Hrubého , což klenutou melodii v souhře s Malinovým tarogatem a flétnou kaval zuhrančivělo, obdivuhodně proteplilo a lákavě připravilo na vpád rockové rytmiky a pronikavý hlas Kateřiny. S ní se připomene také sestra Bára a v tu chvíli vám to cosi, míněno pozitivně, připomene: skupinu Al-Andaluz s pastorálně opojnými hlasy tří zpěvaček (vévodí jim španělská Mara Aranda) zaměřenou na sefardský středovek. Že by ozvěna Kateřinina a Bářina uskupení Kal y Kanto ?

Na Woven Ways Kateřina pouze upravovala převzaté skladby, u čehož zůstalo, Before Dawn ji ale zároveň představuje coby autorku: zatímco Summer Rain s Bárou a za doprovodu akustické kytary má spirituálně-folkový charakter, bigbítovou Under My Skin žene dopředu banjo a funkující basa Adama Stivína ; k Malinově aranžérsky pestré Before Dawn už napsala pouze text. Do převzatých skladeb vnesla Garcia s Malinou spoustu dobarvujících, originálních detailů a zvukových perliček: lap steel kytaru Luboše Novotného , nasamplované šumy, telefonní vyzvánění, drnkací kalimbu, kytarovou vyhrávku Petera Bindera , hammondky s klavírem Ondřeje Kabrny . David Landštof přechází z bicích k perkusím, cajonu a djembe, Malina, jehož banjo zepředu i z dálky slyšíme skoro všude, hraje i na flétnu kaval a tin whistle (irská píšťala).

Kateřina Garcia se znovu také představuje jako sebevědomá zpěvačka seán nós, tedy prastarého, ničím nedoprovázeného a náročného irského způsobu zpěvu: ódu na lásku Gloomy Winters Now Aw nevnímejme ale jenom jako „kontakt“ na málo známého skotského básníka Roberta Tannahilla; vyzpívaná s jistotou získanou v oblíbených dublinských hospodách, vypovídá především o Kateřinině nádherném, poetickém i vzdorovitém hlase, výjimečném kdekoliv v Evropě.

O zdařilém albu pak bez nadsázky platí: keltská hudba u nás před a po Garcii.