Frédéric Chopin: Polonaises

Rafał Blechacz – klavír. Text: A, N, F. Nahráno: 1/2013, Friedrich-­Ebert-Halle, Hamburg-Harburg. Vydáno: 2013. TT: 59:47. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 479 0928.

Mladý polský pianista Rafał Blechacz získal v roce 2005 první cenu na proslulé Chopinově soutěži ve Varšavě. Jeho výkon byl natolik výjimečný, že porota nejenže neudělila druhou cenu, ale kromě hlavní ceny mu přiřkla ještě zvláštní ceny za mazurku, sonátu, koncert a polonézu. V květnu roku 2006 uzavřel umělec exkluzívní smlouvu s Deutsche Grammophon a v loňském roce nahrál pro tento přední světový label své páté CD. Nabízí na něm téměř kompletní provedení opusovaných Chopinových polonéz – chybí pouze tři rané polonézy op. posth. 71. Polonézy představují mezi skladatelovými tanečními stylizacemi poněkud zvláštní kapitolu. Jejich svět je v celkovém vyznění nesrovnatelně členitější a různorodější než poměrně přehledný svět „rustikálních“ mazurek či „salonně elegantních“ valčíků. Mezi polonézami nalezneme na jedné straně díla velkolepého virtuózního lesku, k nimž bychom mezi mazurkami a valčíky jen sotva nalezli obdobu (Polonézy A dur, op. 40/1, As dur, op. 53), na druhé straně ale i kompozice tak dramatického vyznění, že nemůžeme nepomyslet na skladatelovy balady či scherza nebo impromptu (Polonézy es moll, op. 26/2, fis moll op. 44, Polonaise-Fantaisie As dur, op. 61). Téměř v každé polonéze pak samozřejmě uslyšíme rozsáhlé, typicky chopinovské lyrické plochy. Ble­chacz je po všech stránkách výborný pianista. Má báječnou techniku a virtuózní pasáže mu znějí skutečně skvěle. Navíc je však vybaven obdivuhodnou fantazií, takže každá polonéza je v jeho podání ani ne tak tancem, jako spíše barvitým a vzrušujícím příběhem. Přitom se Blechacz chová ke skladateli velmi pokorně, nesnaží se prosadit za každou cenu sám sebe a neuvěřitelných efektů dosahuje mnohdy pouze nepatrnými tempovými záchvěvy či jemnými dynamickými nuancemi. Naprosto jedinečné jsou v jeho podání poetické pasáže s nesmírně éterickými, ale zároveň překvapivě zpěvnými pianissimy, díky nimž zní Chopinova hudba, jako by přicházela z jiného světa. Blechacz je dnes považován za jednoho z nejpřednějších chopinovských interpretů a nahrávka polonéz tuto jeho pozici bezpochyby potvrzuje.

Psáno pro: HARMONIE 05/2014