Frédéric Chopin – Klavírní koncerty č. 2 f moll op. 21 a č. 1 e moll op. 11

Lang Lang – klavír, Wiener Philharmoniker, Zubin Mehta. Produkce: Christian Leins. Text: A, N, F. Nahráno: live, 6/2008, Musikverein, Vídeň. Vydáno: 2008. TT: 72:57. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 477 7449 (Universal Music).

Jen málo světových pianistů se může chlubit tak skvělou technikou, jakou má šestadvacetiletý čínský pianista Lang Lang . Kdyby hrál po celý život jen virtuózní skladby Lisztovy, určitě by mu to stačilo k tomu, aby vstoupil do dějin klavírní interpretace. Lang Lang ovšem umí mnohem víc. Už na jeho předchozích CD jsme mohli obdivovat jeho jedinečné lyrické cítění, a nejinak je tomu u poslední Lang Langovy nahrávky s oběma Chopinovými koncerty. Jeho pianistická technika je skutečně fenomenální, ale Lang Lang nepotřebuje oslňovat publikum nějakou závratnou rychlostí – hraje Chopinovy koncerty v uměřených, nepřehnaných tempech. Ponechává tak sám sobě dostatečný prostor, aby se mohl věnovat každému detailu, a posluchačům pak dopřává stejný prostor, aby si mohli Chopinovu hudbu do nejmenších detailů vychutnat. Lang Lang vnímá oba koncerty jako dvě části jednoho příběhu. Dokonce je na svém CD uvádí v chronologickém pořadí, to jest například zazní Koncert č. 2 f moll , po něm Koncert č. 1 e moll . Přestože by znovu bylo možné opěvovat Lang Langovu jedinečnou techniku, to, co na těchto koncertech fascinuje, jsou především lyrické či poetické pasáže. Zvláště obě volné věty (ale také kupříkladu vedlejší témata v prvních větách apod.) hraje Lang Lang tak procítěně a s tak jemnými výrazovými záchvěvy, že chvílemi přestáváme dýchat. Má nádherný zpěvný tón a pracuje s ním tak, že se to mnohdy podobá až kouzlení. Ze zpěvní linie vycházejí i jeho rubata, která jsou natolik „samozřejmá“, že je vnímáme až teprve zpětně, když přemýšlíme, proč ta či ona pasáž zněla tak působivě. Za nejsugestivnější místo celého tohoto skvělého CD považuji pak vstup klavíru na počátku volné věty Koncertu f moll. Tady jsem měl opravdu pocit, jako by se přede mnou pomalu a tiše rozevřel výhled do nějaké pohádkové krajiny. Lang Lang ve svém interview říká, že volnou větu z Koncertu f moll považuje za nejkrásnější klavírní větu, jaká kdy byla napsána. A v jeho podání je tahle věta opravdu malý zázrak.