Eva Bublová: Les Fresques

(Wiedermann, Franck, K. Slavický, Widor)

Eva Bublová – varhany, Karolína Berková – mezzosoprán. Produkce: Jiří Štilec. Text: A, F, Č. Nahráno: live, 30.4. 2004, Smetanova síň Obecního domu a chrám sv. Petra a Pavla na Vyšehradě, Praha. Vydáno: 2005. TT: 71:37. DDD. 1 CD Arco Diva UP 0059 – 2 131 (distribuce Classic).

Varhanní recitál ve Smetanově síni Obecního domu, který odehrála minulý rok v dubnu mladá a úspěšná varhanice Eva Bublová , je hlavním obsahem CD. Představila české a francouzské mistry 19. a 20. století a jejich skladby, ne ovšem tak často hrané. Vstupní Toccata a fuga f moll varhaníka a skladatele Bedřicha Antonína Wiedermanna, je sice známá, ale převážná část jeho díla zatím zůstává pouze v rukopise. Interpretka si výborně poradila s mohutnou zvukovostí, kterou dala této skladbě správný charakter a dále také s její technickou obtížností. Výborná volba na úvod, jak nejlépe oslovit i získat posluchače. Hlavním bodem nahrávky, zároveň i jejím názvem, je dílo Klementa Slavického – Fresky pro varhany . Jsou to tři sedmiminutové skladby, s kterými si varhanice pohrála výrazově, vhodnou volbou rejstříků a především agogikou i přesnou rytmikou. Celé dílo, hlavně pak třetí část (Allegro impetuoso ), vrcholí ve skladebně a interpretačně impozantním závěru disonantními akordovými rytmickými „štěky“. Skladby Césara Francka Fantazie A dur a Charlese-Marii Widora Andante sostenuto (z Gotické symfonie pro varhany ) tvoří určité zklidnění v náladovosti varhanních nahrávek, které dokreslil interpretčin klid a nadhled nad provedením.

Součástí celého kompletu jsou i dvě nahrávky pořízené z chrámu sv. Petra a Pavla na Vyšehradě. Mezzosopranistka Karolína Berková za doprovodu Evy Bublové přednesla Wiedermannovu duchovní píseň Nechte jít tam mne . I přes to, že jde o meditativní skladbu, výraz zpěvu a jeho přednesové schopnosti postupně gradují v závislosti na textu a dokážou posluchače příjemně překvapit. Bublová se zde schopně projevila i v doprovodné funkci, opět v dynamickém a barevném dotváření pěveckého projevu. Totéž platí i o dalších skladbách pro zpěv a varhany, Cantus sacri Klementa Slavického. Všechny části provází čistota projevu, nejen v místech, kdy zpěv a varhany splynou v unisono.

Protože jde o záznam koncertu, občas varhanní hudbu protne kašlání posluchačů, ale tím se nijak nesníží kvalita projevu.

Vydavatel: Arco Diva/Classic

Stopáž: 71:37