Děti světla: Danilo Pérez, John Patitucci, Brian Blade a jejich komponování v reálném čase

Co se stane, když z hvězdného kvarteta uberete hlavní osobnost? V mnoha případech by mohla nastat katastrofa, ale když se rozhodli společně muzicírovat členové Wayne Shorter Quartet, nevzniklo nic menšího než pianové trio snů. O čemž jsme se ostatně mohli přesvědčit i na pódiu Bohemia Jazz Festu 2014. Danilo Pérez, John PatitucciBrian Blade spolu dříve hráli nejen ve Shorterově projektu, všichni se setkali například na Pérezově albu …Till Then (2003). Jako trio se sice rozhodli vstoupit do nahráva­cího studia poprvé, ovšem pochopitelně nepřekvapí, že hrají s komunikativností dlouholetých sehraných partnerů.

Jak napovídá jméno tria i názvy jednotlivých skladeb (Lumen, Looking for Light, Luz del Alma…), jednotícím tématem alba se stalo světlo ve smyslu fyzikálním, filosofickém i „romantickém“. Není tedy zdáním, že se protagonisté snažili svojí hrou dosáhnout jakési vnitřní prozářenosti, mihotavosti, lehkosti. Stačí si poslechnout „pableskující“ rozložené akordy piana třeba v Moonlight On Congo Square. Tomuto dojmu pomáhají muzikanti nejen stylem hry a melodikou, ale i využitými žánrovými prostředky. Například prvky západoafrické hudby, které už a priori evokují jistou prosluněnost, použitými v African WaveLumen, kde navíc Pérez zvolil místo převládajícího akustického piana nástroj elektrický, zvukově „žhavější“. Totéž logicky platí i pro latinské a afrokubánské rytmy, prostupující albem.

Children Of The Light se neomezili jenom na prostředky tria. Když chtěli dosáhnout dojmu jemné chvějivosti v Ballad For A Noble Man s velkou sólovou příležitostí pro virtuózní Patitucciho baskytaru, neváhali zpestřit sound přizváním violoncellistky. Ostatně hráčka byla po ruce, koloratury se s citem zhostila basistova manželka Sachi Patitucci.

Jak sami říkají, coby tvůrčí metodu použili muzikanti „komprovizaci“, tedy komponování v reálném čase. Vyhnuli se tradiční písňové formě ve prospěch plynulého vyprávění, blízkého spíše hudbě scénické. „Bylo to pro nás, jako bychom psali sound­track našich životů a používali zvuk k vykreslení určité scény,“ vysvětlil Pérez v tiskové zprávě. Zároveň se ovšem chtěli ubránit chaosu a samoúčelnému experimentování. „Bavilo nás objevovat krásu prostých harmonií,“ dodal pianista, který zároveň zaměstnal svoje děti jako soudce jednotlivých melodií. „Když si melodický nápad dokázaly zazpívat, věděl jsem, že při komponování postupuji po správné cestě.“ Na vstřícnosti jednotlivých kusů to poznáme.

Mimochodem, Wayne Shorter je vlastně na albu přítomen. Nejen coby autor, v podobě nastudování jediné převzaté skladby Dolores, kterou trio provázalo s Pérezem zkomponovanou introdukcí „astronomicky“ pojmenovanou Light Echo. Nejen díky názvu tria, který je pa­rafrází Shorterovy skladby Children Of The Night. Ale také duchovně. „Když jsem dával Waynovi kopii naší nahrávky, řekl jsem mu: ‚Tohle je pro tebe, doktore. Jde o naše vyjádření lásky k tobě, vděku za péči a všechny lekce.‘ Kompozice na desce reprezentují Waynovu ideu dostat se někam za hudbu. Tohle nás naučil: Nepřemýšlet o hudbě jen v muzikantských termínech, ale jako o prostředku ke zlepšení společnosti. Vytvářet hudbu, která lidi spojuje,“ prozradil Pérez. A Children Of The Light určitě potěší nejen pana učitele Shortera.

Danilo Pérez – piano, elektrické piano, John Patitucci – kontrabas, baskytara, Brian Blade – bicí nástroje, Sachi Patitucci j. h. – violoncello. Nahráno: 2015. Vydáno: 2015. TT: 55:53. 1 CD Mack Avenue Records MAC1104.