Carlo Tessarini: Introducioni à 4 op. XI

Aura musicale, umělecký vedoucí Balázs Máté. Text: A, N, F, M. Nahráno: 4/2006, luteránský kostel ve vsi Tordas, Fejér, Maďarsko. Vydáno: 2006. TT: 63:07. DDD. 1 CD Hungaroton Classic HCD 32303 (distribuce Panther).

Díky své nepokojné povaze procestoval vynikající houslista, ale také uznávaný skladatel Carlo Tessarini (cca 1690 – cca 1767), rodák z Rimini, velkou část Evropy; žil hlavně v Itálii, Francii, Německu, Anglii a nakonec v Nizozemí. Ve třicátých letech 18. století dokonce působil ve službách olomouckého biskupa Wolfganga Hannibala Schrattenbacha v Brně, ale navzdory této historické skutečnosti se u nás o Tessariniho zajímají více badatelé než hudebníci (i když svého času nesl jeden komorní orchestr jeho jméno). Tessariniho skladatelský odkaz dokládá přerod od pozdně barokního benátského stylu k ranému klasicismu, Introducioni à 4 op. 11 (č. 4 – 12 z knihy 2. – 4.), které vyšly tiskem roku 1748, jsou už vlastně nedlouhými galantními třívětými sinfoniemi, někdy se závěrečným menuetem, mají smyčcové obsazení s generálním basem, které ve dvou skladbách interpreti rozšířili o lesní rohy a hoboje. Třináct let existující maďarský soubor Aura musicale , který hraje na dobové nástroje nebo jejich kopie, se zaměřuje mimo jiné na hudební rarity; jiné Tessariniho skladby už nahrál dříve a jeho devět Introducioni natočil ve světové premiéře. Nabídl posluchačům nahrávku, která vyzdvihuje melodické linie, vedení hlasů, vyniká plastickou dynamikou, uměřenými, nepřehnanými tempy, prostě Aura musicale nečiní ze jmenovaných Tessariniho skladeb nic závažného. Ostatně u devíti příležitostných, stručných a velice podobných či příbuzných skladeb to ani nejde. Výsledkem je příjemný poslech a postesknutí, proč nejsou takové skladby aspoň občas zařazovány do našich koncertních programů.

Body: 4 z 6

Sdílet článek: