Alfred Schnittke – Symfonické preludium, Symfonie č. 8, For Liverpool

Norrköping Symphony Orchestra, Lü Jia. Produkce: Hans Kipfer, Jens Braun. Text: A, N, F. Nahráno: 2000-2002, Louis de Geer Concert Hall, Norrköping, Švédsko. Vydáno: 2005. TT: 66:34. DDD. 1 CD BIS-CD-1217 (distribuce Euromusica).

Vydavatelství BIS pokračuje ve své kolekci instrumentálních Schnittkeho děl a na tomto CD uvádí dramaturgicky jednotnou skupinu orchestrálních skladeb z pozdních skladatelových let. Tyto skladby z let 1993 a 1994 v sobě mají poněkud odlišný náboj a atmosféru než řada dřívějších Schnittkeho děl. Jsou jakoby uzavřenější, důsledně promyšlené ve stavbě, a ač v sobě nesou odkazy na různé styly, děje se i toto propojování a odkazování na tradici velmi pokorně a bez větších extravagancí. Symfonické preludium je příkladnou skladbou tohoto pozdního Schnittkeho stylu. Skladba je uvedena mohutným žesťovým chorálem, který je postupně transformován, rozkládán a analyzován na jednotlivé elementy. Volná forma preludia dává více odhalit tento samotný proces, než jak je tomu u druhé skladby Symfonie č. 8 . Tato pětivětá symfonie je jasně organizovanou strukturou jako celek i v rámci jednotlivých vět, zvukově navazující na ruskou symfonickou tradici, především Šostakoviče. For Liverpool je skladbou, jak název napovídá, napsanou pro orchestr v Liverpoolu a jejího tehdejšího šéfa Libora Peška. Schnittke si zde zřetelně pohrává s barevnými rozdíly jednotlivých nástrojů a nástrojových skupin. Švédský orchestr Norrköping Symphony Orchestra je známý svým zaměřením na premiérování děl a Schnittkeho se pod vedením Lü Jia zhostil s přehledem. Hudební režii však musím vytknout falešné tóny na několika místech či nejisté nástupy nástrojových skupin orchestru.

Vydavatel: BIS-CD-1217/distribuce Euromusica

Stopáž: 66:34

Nahráli: Norrköping Symphony Orchestra, Lü Jia