Legendární trumpetista Arturo Sandoval exceloval v klasice i jazzu

Mezinárodní hudební festival Český Krumlov dlouhodobě nabízí posluchačům koncerty napříč hudebními žánry. Exkluzivním programem s úspěšným pozváním světoznámých osobností klasické a jazzové hudby s objevnou a repertoárově přitažlivou dramaturgií pro odborníky, hudební profesionály a širokou veřejnost oslavil s velkým zájmem veřejnosti jubilejní 25. ročník. S ohlédnutím do minulosti si stále udržuje vysoký standard i ve srovnání s prestižními festivaly v zahraničí.

Výjimečnou hudební příležitost měli návštěvníci festivalu v srpnu, kdy mohli slyšet legendárního trumpetistu z amerického kontinentu. Arturo Sandoval pochází z Kuby a od roku 1990 žije trvale ve Spojených státech amerických. Držitel deseti cen Grammy a ceny Emmy se představil v Českém Krumlově ve svých šestašedesáti letech skvěle. Mimořádnými výkony je Arturo Sandoval schopen strhnout posluchače k soustředěnému poslechu i výbušným ovacím jak v oboru vážné, tak i jazzové hudby. Vedení festivalu využilo prezentaci jeho umění citlivě a efektně.

V Zámecké jízdárně se uskutečnil 4. srpna 2016 Sandovalův koncert s Jihočeskou filharmonií, kterou řídil mladý dirigent Jan Kučera. Na přání trumpetisty pozměnili pořadatelé program a večer byl zahájen ve vtipném dramatickém duchu skladbou Baba Jaga op. 56 Anatolije Konstantinoviče Ljadova. Krásnou skladbou Zrození, která je částí scénické hudby, upoutal na sebe pozornost Jan Kučera i kompozičně. Talentovaný umělec by měl v budoucnosti rozšířit pestrost hudebních forem svých skladeb, protože má velký dar kreativně působivého zpracování melodických linií. Evropskou premiérou Koncertu pro trubku a orchestr č. 2 oslnil Arturo Sandoval své publikum. S energickým nasazením podal skvělý instrumentální výkon. Jeho nový koncert je výborným kompozičním vkladem do historie virtuózních skladeb pro trubku. Dílo je poetické, velmi technicky náročné, přesahuje žánry, takže si žádá hráče bravurního a žánrově všestranného.

Klasicistní Symphonie č. 45 fis moll Hob. I:45 „Na odchodnou“ Josepha Haydna s humorným kompozičním řešením, kdy během hry skladby se vytrácí z pódia orchestrální hráči až zůstanou dva, jež opustí i dirigent, si stále získává srdce a úsměv publika. Jiný vtipný přístup s dynamickým děním provázaným příchodem, odchodem a návratem sólistů vtiskl do své skladby Čtvero rozhněvaných mužů a orchestr soudobý skladatel Petr Wajsar, premiéra jeho díla zazněla 22. června 2016 na Hradčanském náměstí v Praze v podání České filharmonie se sólisty fagotisty Ondřejem Roskovcem, Jaroslavem Kubitou, Tomášem Františem a Martinem Petrákem pod vedením dirigenta Petra Altrichtera. Jak dlouho Wajsarova skladba překoná zálibu pořadatelů uvádět ji v dramaturgické nabídce, ukáže čas. Je výtečně složena a má podobně jak Haydnova skladba sílu a potenciál publikum pobavit a nadchnout.

Koncertem pro trubku a orchestr As dur Alexandera Grigorjeviče Arutjunjana z roku 1950 vnesl trumpetista na pódium punc vysokého umění, v jiných polohách než ve své skladbě ukázal nejen svou výjimečnou hráčskou techniku, ale i pěkný lyrický přednes. Orchestr s dirigentem Janem Kučerou doprovázel sólistu celý večer s pokorou, vnímavě a emocionálně s ohledem na charakter kompozic. Ovacemi ve stoje odměnilo publikum Artura Sandovala.

V Pivovarské zahradě 5. srpna 2016 hrál slavný trumpetista jazz. CBC Big Band s jeho uměleckým vedoucím Miroslavem Surkou se stal jeho partnerem na Mezinárodním hudebním festivalu Český Krumlov již před pěti lety. Strhující energické souznění s programem známých i méně známých jazzových standard dostal brzy posluchače do varu. S ohledem na nepříznivé počasí se rozhodli pořadatelé s účinkujícími zahrát koncert bez přestávky. Vstřícný tah přispěl k úspěšné gradaci skladeb, mezi nimiž vzdal trumpetista hold svému mistrovskému pedagogovi, jímž byl světoznámý Dizzy Gillespie. Sandoval koncert obohatil na pár minut i svým zpěvem, hrou na bicí nástroje a dirigováním tělesa. Vedle vynikajících výkonů hry na trubku, zaujal publikum vtipným komentářem v angličtině. Showmanství a efektivita hry ve strhujících tempech je výrazným rysem Sandovalova umění na pódiu.

Ve srovnání s jeho osobností má dar velkorysého přístupu ke klasice i jazzu na mistrovské úrovni jiný světoznámý trumpetista a skladatel, Američan Wynton Marsalis, jenž je o generaci mladší držitel devíti cen Grammy a Pulitzerovy ceny za hudbu jazzové kompozice Blood on the Field. Marsalisův přednes skladeb bývá klidnější, architektonicky jasnější, přehlednější, doprovázený hlubokým vnitřním uchopením hudby. Sandoval od prezidenta Baracka Obamy obdržel Prezidentskou medaili svobody, George W. Bush odměnil Wyntona Marsalise Národní medailí za umění. Standardy Artura Sandovala Mambo Caliente, Mam-Bop, Be Bop nebo z tvůrčí pokladnice Dizzy Gillespieho Night in Tunisia, And Then She Stopped či The Man I love Georgese Gershwina, Backrow Politics Gordona Goodwina, Gonna Fly Know Billa Contiho si získaly velký ohlas publika. Mimořádný Arturo Sandoval s Miroslavem Surkou a vynikajícími hráči v orchestru CBC Big band v Českém Krumlově se zasloužil všichni společně o úžasný zážitek.

 

Sdílet článek: