čtvrtek, 12. leden 2017

Koncert pro tři violoncella

Napsal(a) 

Václav Petr, Ivan Vokáč a Eduard Šístek, foto Petra Hajská Václav Petr, Ivan Vokáč a Eduard Šístekfoto: Petra Hajská

Přestavba před druhou skladbou abonentního večera České filharmonie byla v Rudolfinu 11. ledna delší než bývá obvyklé. Není divu: dostat na pódium a umístit vedle dirigentského stupínku tři další podobné praktikábly a ještě za ně nějak směstnat židle a pulty prvních houslí, bylo dost pracné. Stejně neobvyklé bylo sledovat pak v sólových partech tři violoncellisty vedle sebe. Když koncipoval své Concerto grosso per tre violoncelli ed orchestra, vyhmátl Krzysztof Penderecki neotřelé, atraktivní obsazení. Ale nejen to. Napsal skladbu zajímavou i ryze hudebně. Je logicky stavěná a dobře posazená, má invenční místa a je stylová a celkově výrazně komunikativní. Kompozice z prvních let nového tisíciletí nese všechny znaky autorovy opakovaně využívané a projevované postromantické a postavantgardní orientace – osciluje mezi jakoby tradičně znějící stylizací a přece jen nově organizovanou náplní, mezi konsonancemi a zahuštěnými zvuky, mezi zklidněním a vzruchem, mezi očekávaným a nečekaným, mezi eklekticismem a novátorstvím…, mísí to vše - a přináší staronovou hudební řeč, které je rozumět a kterou lze se zájmem poslouchat i tu půlhodinu, kterou dílo trvá.

 , foto Petra Hajská foto: Petra Hajská

Nejen Pendereckého partitura, ale i tři mladí sólisté byli důvodem, proč se právě tato skladba, umístěná uprostřed programu, stala současně i jeho vrcholem. Byli jimi tři z úplně nejmladších členů České filharmonie – Václav Petr, Ivan Vokáč a Eduard Šístek. Působili a hráli sympaticky, každý za sebe a všichni tři spolu, vyrovnali se s květnatě výmluvnými party hráčsky i výrazově velmi dobře. A když pak ještě společně zahráli přídavek, měli publikum zcela na své straně. Byla to zhruba pětiminutová kantabilní Terra Aria, jak ji v nerigorózně minimalistickém konsonantním a repetitivním duchu napsal současný italský cellista a skladatel Giovanni Sollima.

Úvod i závěr trochu dráždivě koncipovaného večera patřil plně šéfdirigentu Jiřímu Bělohlávkovi. Adagio z Mahlerovy nedokončené Desáté symfonie se dostalo hned na začátek a možná tím vlastně trochu utrpělo. Půlhodinovou meditaci s opakovanými, měkce pokládanými smyčcovými plochami, s intenzivními okamžiky a gradacemi a několika expresivními vrcholy lze v ideálním případě slyšet a posluchačsky prožít i s ještě větším existenciálním nábojem. Její závažnosti a chvějivé niternosti by prospělo soustředění umožněné ještě víc až na konci programu. Koncert však měl evidentně vyznít jinak, pozitivněji, a tak se na pozici tvořící jeho vyvrcholení objevila po přestávce Mozartova Haffnerova symfonie. Péče pana šéfdirigenta o dědictví klasicismu, o hudbu potřebnou svou průzračnou čistotou jak pro publikum, tak pro hráče, je pověstná a záslužná. Přestože se tu a tam překvapivě objevily maličké vady na kráse, několik nejistot chybějících v souhře do úplné dokonalosti, celkově se symfonie zaskvěla – v brilantním tempu a v optimistickém naladění. Avšak klidně by takto mohla v konvenčněji poskládané sestavě zaznít i v úvodu večera.

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.