Kritiky

Pod šťastnou hvězdou

24. březen 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Pod šťastnou hvězdou

Publiku České filharmonie jsou obvykle předkládány koncerty dramaturgicky tzv. progresivní (Messiaen), nebo (arci)konzervativní (Dvořák). Z obvyklých koncepčních rámců pak vystupují koncertní večery, jejichž dramaturgie je vystavěna tak promyšleně a přesvědčivě, že publikum nepochybuje o smysluplnosti spojení konvolutu skladeb, nejedenou různých stylových epoch, žánrů a kompozičních řešení. Když jsem se seznámil s programem abonentních koncertů ve dnech 22. – 24. 3. 2017 (recenzuji reprízu 23. 3. 2017), nepochyboval jsem, že je musím slyšet. Jen si

Trio Bergerettes a Orbis Trio – dvě podoby komorní dokonalosti 

Oč snadnější psaní má takový politolog! Programy a hra současných politiků, na rozdíl od většiny programů a hry současných muzikantů, jsou běžně plné chyb, pitomostí a falše. To se mu pak kritizuje! Chudák hudební kritik, pokud mu někde občas nějaká vzácná náhoda nevyhledá něco opravdu blbého, je oproti němu spíše než kritikem, tak someliérem pracně básnivé obraznosti, koštujícím značky opojně ušlechtilého pití ... hudební kritik, má-li dostát svému názvu, si tak mnohdy musí buď umět přesvědčivě vymýšlet, nebo holt nebýt kritikem. Ten název se mi dávno jeví pro většinu podobného psaní zavádějícím, lepší je nazvat podobného šílence spíše odborným zpravodajcem či glosátorem. A v této roli se pokusím popsat dva krásné pražské komorní koncerty.

Smiluj se nade mnou, Bože

17. březen 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Smiluj se nade mnou, Bože

Historická hudba pro postní dobu je ztišená, soustředěná a závažná. Šestý koncert sezony barokního orchestru Collegium 1704 byl z takové hudby sestaven výhradně, a měl proto jedinečnou atmosféru. Navíc ho ozdobil skvělý host, basista Jan Martiník.

Vzrušující figurální hudba

13. březen 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Vzrušující figurální hudba

První březnový týden mě obdaroval dvěma čekaně nečekanými hudebními zážitky. Nebo-li od obou koncertů, které se vám pokusím přiblížit, jsem čekal zajímavá setkání s hudbou 17. a 18. století, ale realita byla lepší.

Taneční báseň Chvění rozechvěje těla i duše

Původně plánovanou jarní premiérou baletní sezony Národního divadla měla být choreografie Nacha Duata, ta však byla z technických důvodů zrušena. Místo ní představil šéf souboru Petr Zuska začátkem března vlastní choreografii nazvanou Chvění, kterou na podzim nastudoval se souborem baletu Národního divadla v Brně.

Jan Martiník, zimní poutník par excellence

Když jsem v posledních dnech přemýšlela, od kterého českého interpreta bych ráda slyšela Schubertovu Winterreise, nebo kterýkoli další jeho kompletní písňový cyklus, napadala mě pouze ženská jména. Rozhodně by to byla Magdalena Kožená, která v roce 2014 na desku Prayer: Voice & Organ nahrála i několik Schubertových skladeb (mimo jiné geniální hrobnickou Totengräbers Heimweh). Po několikerém poslechu Janáčkových miniatur (Moravian Folk Songs, 2015) jsem si jistá, že by Schubert dostal další rozměry v podání Martiny Jankové a určitě by ve mně budilo velkou zvědavost, jak by s Winterreise naložila Markéta Cukrová.

Královská zábava s The King´s Singers a Kühňaty

Jednou z nezdravějších známek dobrého sebevědomí je podle mě schopnost nabídnout svůj prostor tomu silnějšímu a přenechat mu na chvíli svoje teritorium beze strachu ze srovnávání, což se skvěle povedlo vedení Kühnova dětského sboru, které se rozhodlo oslavit zahájení 85. sezony pozváním jedné z nejprestižnějších značek mezi vokálními ansámbly, britských The King´s Singers. Jistě, platí taky, že silný článek táhne nahoru ty ostatní, takže marketingový úspěch je v tomto případě zaručen, a navíc nelze srovnávat hvězdný ansámbl s dětským sborem, to by bylo jistě nefér.

Večer s Baborákem mířil ke hvězdám

25. únor 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Kritiky
Večer s Baborákem mířil ke hvězdám

Česká filharmonie měla ve čtvrtek 23. února především díky hornistovi Radku Baborákovi hvězdný večer. Způsob, jakým sólista předestřel druhý z koncertů pro lesní roh a orchestr Richarda Strausse, zůstane dlouho v paměti. 

To i my zde držíme moc a neseme zodpovědnost. Oslava hrdinů v Besedním domě

Heroická atmosféra v americkém duchu charakterizovala třetí abonentní koncert cyklu Filharmonie doma II. Brněnští filharmonikové uvedli pod taktovkou Case Scaglioneho a pod záštitou Amerického velvyslanectví v Praze dvě skladby z pera klasiků americké národní hudby a Beethovenovu „Eroicu“.

FOK s novým Steinwayem a olbřímím Brucknerem

Pátý koncert Cyklu A Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK (Smetanova síň Obecního domu, 22. 2. 2017) připravil pro posluchače hned několikero lákadel: v první půli hrál Eugen Indjic Beethovenův Klavírní koncert č. 2 B dur, op. 19, přičemž propagační materiály FOKu neopomněly upozornit na skutečnost, že pianista bude prvním hostem orchestru, který bude mít pro své vystoupení k dispozici nově zakoupeného Steinwaye. Ve druhé části večera nabídl pak FOK nádhernou, ale málo uváděnou Symfonii č. 8 c moll Antona Brucknera.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.