Udělej se v opeře aneb Když se virál potká s klasikou

Janáčkova opera založila kampaň nové sezony na tvářích zákulisí a z plakátů tak na lidi shlíží v maximálně civilní a zároveň stylizované póze vrátný, kulisák nebo rekvizitářka. Ohlasy jsou zatím pozitivní i negativní, jisté a podstatné ale je, že ohlasy jsou a že nová kampaň na sebe poutá velkou pozornost. Na sociálních sítích se živě diskutuje a „lajkuje“. Není divu. Janáčkova opera se úspěšně připojila k současnému trendu přiblížit klasickou hudbu širšímu publiku spojením s běžným člověkem. Upozorňuje na to, že klasika, potažmo opera není jen pro drdolaté dámy v lodičkách a dělá to velmi chytře. Plakát k Ivanovićovu Čarokraji okupuje technik scény s uhrančivýma očima a bujným prošedivělým vousem a tváří Her o Marii je plavovlasá sólistka orchestru s blankytně modrým šálem a zlatým křížkem na krku. Náznakovité propojení každé „zákulisní tváře“ s její operou tu tedy pokaždé je.

O tom, že se nová kampaň Janáčkovy opery šíří snadno mezi lidi, svědčí i její propojení s reklamním konceptem Komerční banky, která s principem virálního marketingu evidentně umí zacházet. Svou produktovou kampaň na studentské konto totiž založila na mottu „Udělej se!“, což má odkazovat na utváření vlastní osobnosti v teenagerském věku. Takové motto se přirozeně dostane mezi lidi dost snadno. Fakt, že většině zůstane v hlavě spíš zavádějící pobídka a grafika plakátu než produkt samotný, nechávám stranou.

Jiná věc ale je, když na vás z monitoru svítí dílko neznámého vtipálka, který skombinuje virál KB s plakátem k brněnské inscenaci Věci Makropulos. A další level – když ho Janáčkova opera vyvěsí na svém facebookovém profilu. V první chvíli si říkáte: „No to si snad děláte legraci…“ Co by tomu asi řekli pánové Čapek a Janáček. Čím víc nad tím ale přemýšlím, tím víc jsem přesvědčená o tom, jak je dobře, že na „smrtelně vážná“ témata (v případě Věci Makropulos by se možná hodilo spíš „nesmrtelně vážná“) se my Češi prostě dokážeme dívat s přidrzlým smyslem pro humor, který někoho pobouří, někoho nechá chladným a někoho možná přiměje, aby na tu operu přece jen zašel.

 

Sdílet článek: