Soutěž Pražského jara očima předsedy

69. ročník mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro je za námi. Letos se soutěžilo v oborech cembalo a housle. Housle jsou u nás velmi tradičním oborem. Když soutěž v roce 1946 mistr Rafael Kubelík inicioval, myslel právě na housle jako na první disciplínu v této soutěži. Od té doby se u nás housle promítly, stejně jako třeba obory varhany nebo hoboj, již dvanáctkrát. Pouze violoncello mělo v průběhu sedmi desetiletí soutěží třináct.

Jak je již v pražskojarní soutěži zvykem, zveme do obou porot pouze špičkové sólisty nebo významné pedagogy z celého světa. Letošní sestava porotců zahrnovala specialisty od USA přes Evropu až po Japonsko. V čele cembalové poroty stál italský cembalista, varhaník a dirigent, který v současné době vyučuje na Královské akademii v Den Haagu Fabio Bonizzoni. Předsednictví v oboru housle se ujal náš přední sólista a pedagog na Cleveland institute of Music Ivan Ženatý. Dalšími členy poroty byli u cembal Robert Hill z USA, Monika Knoblochová a Giedré Lukšaité-Mrázková z České republiky, Blandine Rannou z Francie, Christine Schorsheim z Německa a Marek Toporowski z Polska. Obor housle doplnili Clemens Hellsberg z Rakouska, Shizuka Ishikawa z Japonska, Ida Kavafian z USA, Bohuslav Matoušek z České republiky, Gérard Poulet z Francie a John Holloway z Anglie.

Laureáti soutěže PJ, foto Petra Hajská

Cembalistů se sjelo do Prahy 25 a houslistů 46. V obou oborech jsme mohli během celého soutěžního týdne slyšet skvělé výkony. Ovšem pravidla soutěže říkají, že do druhého kola smí postoupit pouze dvanáct kandidátů a do třetího jen čtyři. Tak jsme si nakonec mohli vychutnat ve finále cembal hru dvou soutěžících z Ruska, jednoho soutěžícího z USA a jednoho z Polska. První cenu vyhrála Ruska Anastasia Antonova, druhou Andrew Rosenblum z USA, další ruská soutěžící Anna Kiskachi získala cenu třetí. Krzysztof Garstka z Polska a Nikolay Bogdanovskiy z Ruska obdrželi čestná uznání. Vedle množství dalších cen bych chtěl vyzdvihnout cenu Nadace Bohuslava Martinů za nejlepší provedení nádherného Koncertu pro cembalo a malý orchestr, kterou obdržela Anna Kiskachi a cenu Nadace Český hudební fond za nejlepší provedení soudobé skladby Petra Wajsara Harpsycho, kterou si odnesl Andrew Rosenblum.

V houslích dopadly výsledky následovně: 1. cenu získala Olga Šroubková z České republiky. Je skvělé, že máme po třiceti letech konečně opět českého houslového vítěze! Olgy jsem se zeptal na její nejbližší budoucnost, zda plánuje účast v některé z dalších houslových soutěží a jak se těší na nejbližší koncertní projekt. „Jsem prvním náhradníkem na soutěži Michael Hill na Novém Zélandu. Takže stále čekám. Dnes si jdu vytisknout a přečíst povinnou skladbu, kdyby přece jen…, a pokud ne, pojedu se opalovat a zahrát si Čajkovského na 33. ročník soutěže Valsesia Musica v italském Varallu. Moc se těším na projekt v naší škole, Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover, kde za pár dní, 19. a  20. 5. budeme hrát dva koncerty. Na programu je Der Freischütz (Carl Maria von Weber) a 1. symfonie a Finlandia Jeana Sibelia.“

Michal Kaňka a Olga Šroubková, foto Petra Hajská

Na druhém místě se umístila Yurina Arai z Japonska a třetí cena putuje do USA Haně Chang. Čestná uznání byla udělena Matouši Pěruškovi z Prahy a slečně Mio Yoshie z Japonska. Cena Nadace Bohuslava Martinů za provedení skladby Česká rapsodie i cena Nadace Českého hudebního fondu za skladbu Davida Lukáše Balada o Nackenovi a houslistovi  náleží také Olze Šroubkové.

Měl jsem velikou radost, že jednotlivá kola navštívilo početné publikum a obě finálová kola – cembalové v Sále Martinů a houslové v Dvořákově síni Rudolfina – byly vyprodány již několik týdnů před soutěží. V souvislosti s oborem housle bych rád vyzdvihl výborné výkony všech tří klavíristů, kteří skvěle nastudovali a doprovodili soutěžící v první a druhém kole. Byli to Stanislav Gallin, Václav Mácha a Daniel Wiesner.

Jeden ročník soutěže skončil. Ten příští – jubilejní, sedmdesátý – je již připraven. Mě osobně moc těší, že vedle oboru horna budu moci po šesti letech přivítat v Praze také své kolegy violoncellisty. Již dnes bych rád pozval všechny příznivce naší soutěže na první kolo, které bude začínat tradičně 8. 5. 2018.

(Autor je předsedou stálé soutěžní komise Pražského jara.)

Sdílet článek: