O muzikantském přátelství aneb Novodobá premiéra Tůmových Lectiones ad Officium defunctorum

Český barokní skladatel František Ignác Tůma (1704–1774) figuruje jako významný reprezentant „české“ hudby své doby v učebnicích a přehledových publikacích, vlastní hudbu tohoto autora ovšem známe zatím velmi málo. Na rozdíl od svého současníka Jana Dismase Zelenky, který zažívá renesanci zájmu o své dílo, Tůma na své docenění teprve čeká. Záslužnému objevování jeho tvorby se v posledních letech věnuje pražský soubor Vagantes, jehož členové (občanským povoláním např. finanční poradkyně, stomatoložka, programátor, majitelka knihkupectví nebo vysokoškolský pedagog) se vypravili do rakouských knihoven a archívů za dosud nevydanými hudebními prameny a sami je spartovali. V roce 2012 uvedli ve spolupráci s dalšími zpěváky a hudebníky tůmovský program na festivalu Musica figurata v Želivi. Nastudování skladeb De profundis, Messa della morte a Te Deum tehdy řídil umělecký vedoucí souboru Martin Konvalinka, interpreti vycházeli z edic Otto Schmidta ze začátku 20. století.

 , foto Lucie Horníková / Člověk a Víra

Když v červnu loňského roku podlehl vážné nemoci dlouholetý člen souboru Vagantes basista Jaroslav Beran, přátelé a kolegové se rozhodli uspořádat na jeho počest velký koncert. Již od roku 2013 podnikali někteří z Vagantes prázdninové výpravy do rakouských klášterů Heiligenkreuz, Herzogenburg, Klosterneuburg a Wilhering, odkud získali nový hudební materiál, který chtěli při této příležitosti provést. Samotná realizace koncertu se neobešla bez náročného shánění finančních prostředků, které by umožnily nastudování skladeb v plném obsazení (smyčce, continuo, 2 pozouny, 2 clariny, tympány).

Vše se naštěstí podařilo a den D nastal v pátek 7. června. Ve zcela zaplněném kostele Sv. Antonína Paduánského v pražských Holešovicích se sešli sólisté Marta Fadljevičová (mezzosoprán) a Mitchell Sandler (USA, bas), dále Vagantes (posíleni o přizvané hosty) a  instrumentální soubor A. V. Consort, aby za řízení Marka Štryncla provedli v novodobé premiéře Lectiones ad Officium defunctorum (lekce předcházející mši za zemřelé). Následovaly již dříve uvedená zádušní mše Messa della morte a Te Deum, vše věnované památce Jaroslava Berana, který se dlouhodobě a na vysoké úrovni podílel na amatérském i poloprofesionálním hudebním životě v Praze.

 , foto Lucie Horníková / Člověk a Víra

Osmdesátiminutový koncert posluchače zaplavil gejzírem melodických nápadů, překvapivých zvukových kombinací a neustálých kontrastů. Poslech Tůmovy hudby se dá přirovnat k napínavému dobrodružství, které posluchače zavádí do nejrůznějších koutů barokní hudební krajiny, lze proto jen doufat, že dosavadní počiny souboru Vagantes inspirují nejen další interprety, ale také muzikologický výzkum. Emotivní atmosféra v chrámu, kterou navodili přátelé a kolegové Jaroslava Berana svou interpretací Tůmových skladeb, ovšem nenechala nikoho na pochybách, že pro ně byl koncert především rozloučením s dlouholetým souputníkem a jeho muzikantskou duší.

Sdílet článek: