Jak zní 5000 let civilizace?

A jak by mohla melodie vystihnout vznešenost nebeských říší nebo sílu císařské armády? Toto hudební tajemství je jen jeden z unikátních rysů newyorského souboru Shen Yun Performing Arts, jenž vystoupí 26. a 27. března v brněnském Janáčkově divadle. Úderem gongu se ve dvaceti vystoupeních vydají posluchači cestou napříč čínskými dynastiemi a kraji. Tanečníci klasického čínského tance a jedinečný orchestr převypráví příběhy a legendy od nejstarších dob až po dnešek a zobrazí rozmanitost různých čínských etnik.

Východní melodie na vlnách Západu

Je možné spojit dva odlišné zvuky Východu a Západu a nalézt harmonii? Orchestr Shen Yun Performing Arts je výjimečný v hledání nových cest spojení těchto dvou systémů v jeden celek, tvorby nového a harmonického zvuku, kdy filharmonický orchestr hraje základ a tradiční čínské nástroje vedou melodie. Orchestr Shen Yun tak zároveň vyjadřuje velkolepost západního orchestru i nevšední citovost 5000 let staré čínské civilizace.

Tradiční čínské hudební nástroje uprostřed západního orchestru, foto ShenYun.com

Skladatel Shen Yun, Junyi Tan, přibližuje svůj úkol: „Protože hudbu skládáme ke každému tanečnímu číslu zvlášť, musíme v ní přesně odhadnout, jak nejlépe vystihnout rysy a ducha dané lokality. Chceme-li přesně postihnout daný etnický styl a jeho vlastnosti, není lepší volby, než do skladeb zakomponovat čínské nástroje, jako je dizi, erhu, pipa a podobně.

Třebaže se čínské nástroje velmi liší svou povahou, jejich vzájemné působení tvoří libozvuk, který posluchače může až překvapit. Emoce, které jsou tyto nástroje schopny vyvolat, jsou ve skutečnosti vytříbené, jemné a zároveň komplexní.

Představujeme vám nástroje erhu a pipa

Erhu, neboli čínské housleErhu je hudební nástroj s historií dlouhou přes 4000 let. Někdy se jí říká i „čínské housle“. Přestože má pouhé dvě struny, dokáže zachytit širokou škálu emocí. Je neuvěřitelně expresivní a je schopna imitovat zvuk štěbetajících ptáků, ale i řehtání koní. Tento altový nástroj se středně vysokým hudebním rozsahem může vytvářet jemné i zvučné melodie. Ve svých nejnižších a středních polohách je erhu neobyčejně strhující a melancholická, což z ní činí ideální prostředek k procítění velkolepé čínské historie a emocí jejich lidí.

V představení patří erhu vždy i sólové vystoupení. „Byl jsem moc rád, že jsem viděl naživo čínské housle, na které jsem ještě neměl ani to potěšení si zahrát, ale hrozně se mi ten zvuk líbil a slečna či paní virtuoska byla úžasná,” prozradil po představení svůj dojem Pavel Šporcl.

Po tisíce let byla pipa, neboli čínská loutna, královnou čínských lidových nástrojů. Tento drnkací nástroj často zahlédneme na tradičních malbách v rukou nebeských krásek. Stavba pipy odráží starodávné čínské smýšlení. Její tělo je podle tradičního čínského systému měření dlouhé tři stopy a pět palců, což představuje tři síly – nebesa, zemi a člověka, a pět prvků – kov, dřevo, vodu, oheň a zemi. Čtyři struny pak představují čtyři roční období. Technika hraní na pipu je poměrně obtížná – drnká se na ni tak, že ji má hráč svisle položenu na koleni. Je jedním z nejexpresivnějších čínských nástrojů.

Sólisté bel canta

Do programu představení bývají zařazena i sólová vystoupení zpěváků. Charakteristickým rysem, který je pro zpěváky Shen Yun typický, je užití techniky bel canto při zpívání čínských textů. Pro zpěváka to znamená, že si musí udržet správnou čínskou výslovnost a dikci a zároveň s tím zvládnout tuto neobyčejně náročnou pěveckou techniku.

Originální texty písní jsou protkány filosofickými úvahami o lidském životě a obsahují hluboké vrstvy významů; přesahují národnostní, rasové či kulturní hranice a jsou s radostí přijímány a oceňovány po celém světě. Někteří diváci dokonce přirovnávají písně Shen Yun k duchovní hudbě. Více info na www.ShenYun.com.

Sdílet článek: