Uhlíř, Jurkovič, Helešic – Maybe Later

František Uhlíř – kontrabas, Darko Jurkovič – kytara, Jaromír Helešic – bicí. Nahráno: Český rozhlas, 25. a 26. 5. 2007. Vydáno 2008. TT: 53:42. 1 CD Arta F10167 (distribuce 2HP Production).

Trio Uhlíř, Jurkovič, Helešic předkládá svým posluchačům další hudební lahůdku. Pozorný posluchač už na první poslech uslyší značný posun v kvalitě jejich hry oproti prvnímu albu z roku 2002. Na Maybe Later trio nahrálo čtyři skladby Uhlířovy, tři pocházejí z pera Darko Jurkoviče a zbylé dvě jsou známé evergreeny. Love Letters pochází od dvojice Edward Hayman, Victor Young a skladbu I Married An Angel složil Richard Rogers a Lorenz Hart.

František Uhlíř patří mezi současnou evropskou kontrabasovou elitu. Jeho nádherně znělý a „dlouhý“ kontrabas je naprosto skvělým partnerem kytary Darka Jurkoviče , za neúnavného doprovodného motoru bicích Jaromíra Helešice . Jazzové trio je soubor, kde lze velice snadno sklouznout do určitého stereotypu, protože zvukových možností má poměrně málo. Tuto nevýhodu musí kapela vyrovnávat větší invencí a precizností ve hře všech členů. Maybe Later dokazuje, že se jim to podařilo. Uvedení muzikanti už spolu hrají poměrně dlouhou dobu a společně absolvovali mnohá turné, takže jejich sehranost je perfektní. V každé z nahraných skladeb lze najít jisté ozvláštnění, nebo nějakou drobnost, rytmickou či harmonicko-melodickou libůstku, takže je pořád co poslouchat.

Skupina má navíc jedno obrovské plus právě v technice hry Darka Jurkoviče. Chorvatský kytarista totiž patří k několika málo hráčům, kteří hrají na kytaru technikou „two hands“. Z jazzové oblasti se tomuto stylu kytarové hry věnuje na světové úrovni Stanley Jordan. Kytara pro tento způsob hraní má speciální jemné snímače zvuku, takže jednou rukou lze hrát akordický doprovod a druhou melodii. Jurkovič tuto techniku excelentně ovládá, a zvláště pak ve svých vlastních skladbách ji dovede nenapodobitelným způsobem využít.

Otěže celého tria drží pevně v rukou bubeník Jaromír Helešic, který dovede citlivě reagovat na spoluhráče a nijak nestrhává pozornost na sebe. Jeho hra je přesná, jenom možná mohl dostat na tomto disku více příležitostí k sólovému předvedení.

V mnoha skladbách hlavní melodii často přebírá kontrabas, ať už hraný pizzicato či arco, a právě technika kytarové hry two hands umožňuje melodii zcela plně doprovodit tak, aby v celku nechyběla basová linka ani harmonická struktura.

Výsledným efektem je potom nenapodobitelný zvuk tria, zcela odlišný od klasického hraní, navíc s dostatkem nosných melodických nápadů. Dokladem může být hned třeba titulní Uhlířova kompozice Maybe Later nebo Jurkovičova 3/4 . Že i obyčejná dvanáctka nemusí jenom sloužit jako vata k doplnění požadované stopáže, dokazuje Blues For Franta od Jurkoviče. I oba převzaté tituly jsou zahrány s patřičným nápadem a zaujetím. Rogersova I Married An Angel s pěkným dialogem kontrabasu a kytary je pak důstojnou tečkou celého alba, které nebude mít zcela jistě o posluchače nouzi.

Body: 4 z 6

Sdílet článek: