Nové album Organic Quartetu: Podmínky, se kterými se vyplatí souhlasit

Název skladby Libora Šmoldase Fill In The Blanks možná naznačuje jakési přetahování s úředním šimlem, snad při zámořských cestách, ale na novém albu po deseti letech vydavatelské odmlky (pokud nepočítáme pouze digitálně publikovaný koncertní titul Live! z roku 2011) se transatlantická vzdálenost bydlišť členů Organic Quartetu neprojevila nijak negativně. Proč také. Vždyť i řada zcela „zdejších“ jazzových kapel se z organizačních a sebeobživných důvodů potkává podobně výjimečně. Podle modelu týden ročně na miniturné, jednou za uherský rok v nahrávacím studiu. Z hudby neční dojem, že by sehranosti geograficky rozdělené kapely chyběla rutina pravidelného objíždění klubů. Naopak, spíše se pozitivně projevily zkušenosti, které mezitím každý ze čtveřice nasbíral. O svěží, až euforické atmosféře vzácných setkání nemluvě.

Přirozená sehranost a slyšitelná spřízněnost muzikantů je o to nápadnější, že celé album muselo vzniknout rychle. A točilo se živě ve studiu, analogově, náběrem do magnetického pásu, bez digitálního střihu a jakýchkoliv oprav. „Retro“ styl nahrávání přitom neznamená, že by se jednalo o čisté souljazzové retro. Muzikanti ctí kořeny, ale žijí v současnosti.

Není poznat ani fakt, že album vzniklo nikoliv z vnitřního impulsu čtveřice, ale vlastně na objednávku vydavatele Petra Ostrouchova. Z důvodů výročních, protože předchozí titul Organic Quaretu Never Enough (2007) byl důvodem obnovení značky Animal Music a desky rámují rovných deset let (jazzové) existence labelu. Hudebníci měli zjevně v zásobě dostatek vhodného materiálu a obešli se bez standardů. Autorsky přispěli všichni, největší měrou Ondřej Pivec a Libor Šmoldas, ale po jedné kompozici dodali i Jakud Doležal a Tomáš Hobzek. Zvláště závěrečná bubeníkova dedikace One For LM se výrazným riffem postarala o příjemný závěrečný vzruch. Výborný je mimo jiné funkový Pivcův námět Straitjackets nebo svižná Šmoldasova latina Later That Morning. Hnidopich by na albu našel drobné vycpávky, které by možná dlouhodobější produkce vynechala. Ale i přímočaré kusy jako Bad Salad (navzdory názvu se vám z tohoto bluesového salátku špatně neudělá) znějí příjemně a jen potvrzují skvělé sólistické improvizační schop­nosti hráčů. Vychvalovat muzikantské kvality všech zúčastněných je přitom nošením jazzmenů do Ameriky (sic!), ví se o nich a samozřejmě to platí nejen pro varhaníka s podílem na albu oceněném Grammy. Nápadně patrný je především „růst“ Jakuba Doležala, s tónem svrchovaně sebevědomým a frázováním elegantním. Se všemi „podmínkami poskytnutí“ téhle muziky, tedy Terms And Conditions Apply, se vyplatí souhlasit.

Ondřej Pivec – varhany Hammond B3, Libor Šmoldas – elektrická kytara, Jakub Doležal – tenorový a sopránový saxofon, Tomáš Hobzek – bicí nástroje. Nahráno: 28. 11. – 1. 12. 2016, Sono Records, Nouzov. Vydáno: 2017. TT: 46:16. 1CD Animal Music ANI 062-2.

Sdílet článek: