úterý, 30. květen 2017

Harmonie 6/2017

Napsal(a) 

Harmonie 6/2017 Harmonie 6/2017

Laskavý čtenáři,

hlavní hudební událostí května byl bezesporu triumf čtyřiadvacetileté Olgy Šroubkové v houslové soutěži Pražského jara, jež byla věnována památce Josefa Suka. Suverénně porazila několik desítek kolegů a kolegyň, hlavně pak asijské konkurentky. Úspěch v Hannoveru studující české houslistky roste při vědomí, že naposledy vyhrál pražskojarní houslovou soutěž před třiceti lety Ivan Ženatý, jenž byl předsedou letošní poroty (před ním zvítězili Čeněk Pavlík – 1976, Bohuslav Matoušek – 1972 a Ivan Štraus – 1964). Jsem rád, že se můj tip na vítěze naplnil.

Co zajímavého se odehraje v červnu?... Nejpřirozenějším hudebním nástrojem je bezpochyby lidský hlas. Má tisíce podob. Od nesmělých pěvecko deklamačních projevů mé dvouleté vnučky po hlasovou symfonii Pražského filharmonického sboru, od naturálních hlasů moravských cimbálových muzik po zatím nepřekonané pěvecké mistrovství operních hvězd minulého století (Franco Corelli, Renata Tebaldi, Mirella Freni, Cesare Siepi, Titta Ruffo, Antenore Reali, Luciano Pavarotti ad.). Lidský hlas nepotřebuje k oslovení posluchače klávesy, struny, klarinetový, hobojový či jiný strojek, náustek nebo ventily, o to více je však tvoření tónu choulostivější a je těžší mít odstup. Bohužel schopnost sebekritiky je u zpěváků velmi proměnlivá, což můžete často slyšet jak ve světě klasické hudby, tak v popmusic a rocku.

Začátek červnové ouvertury je předjímkou připomenutí dvou festivalů, jejichž vývěsním štítem je oslava metamorfóz hlasu. Smetanova Litomyšl s přídomkem „národní festival“ uvede čtyři opery, jednu operetu a řadu dalších projektů s vokálním přesahem. (Věřím, že operní divácké jistoty zase osvěží v budoucnu aspoň občas průkopnictví.)… Concentus Moraviae se pod logem La voce věnuje tématu lidského hlasu a zpěvu ve všech podobách od chorálu, přes lidovou hudbu až po barokní operu nebo jazz. Dramaturg 22. ročníku Václav Luks festival glosoval takto: „Není možné během jednoho festivalového ročníku obsáhnout všechna témata, která se k lidskému hlasu váží. Věříme však stejně jako Ella Fitzgerald, že ‚pouze jedna věc je lepší než zpěv – ještě více zpěvu‘ a že se nám podaří rozezpívat jižní Moravu.“ Přiznávám, že srovnáte-li program s nabídkou některých podstatně větších festivalů, možná dojdete k podobnému závěru jako já – pulzací více vzrušuje. Na vrchol pyramidy bych umístil koncerty Marka Mencoboniho (zvláště jeho soubor Cantar Lontano) a souboru Graindelavoix, jenž vloni zazářil na Pražském jaru. Syrové zpěvy horské oblasti Sardinie nabídnou Tenores Gòine di Nuoro, folk švédská formace Kraja, mladý projev ve staré hudbě Ingenium Ensemble, původní moravský folklor Horňácká muzika Petra Mičky, referenční výklady předbarokní hudby Schola Gregoriana Pragensis a Ensemble Organum...

Jsem rád, že v červnovém vydání nabízíme exkluzivní rozhovor právě s dirigentem, cembalistou a famózním muzikantem Markem Mencobonim, názory Vojtěcha Semeráda, který čím dál tím více promlouvá do české současnosti historicko poučené interpretace barokní a renesanční hudby. Své důstojné pocty se dočkal Jan Václav Stamic. Po delší době se dostal před redakční mikrofon režisér Jiří Nekvasil, od 1. ledna 2010 ředitel Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Určitě se zastavte u rozhovoru s Ivanem Liškou, tanečníkem, choreografem a baletním mistrem, jenž se proslavil zvláště v Německu. Osobnostmi nadupaná je rubrika jazzu – Harry Sokal, Joey DeFrancesco, Poogie Bell, Karel Velebný a zvláště fascinujícím hlasem vládnoucí Katarína Máliková.

 

Letní červen přeje

Luboš Stehlík

vychází 30. 5. 2017

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 6/2017

obsah

3 Mobilní varhaník Cameron Carpenter (Katta)
Předloni hrál v pražském Foru Karlín na festivalu Struny podzimu a setkal se na pódiu s českou varhanicí Kateřinou Chrobokovou. Jelikož jej zná lépe nežli novináři, požádali jsme ji o osobní reflexi.

4 Charismatická Olga Šroubková (Pravoslav Kohout)
Máme za sebou soutěž PJ a vítězka byla suverénní.

6 Marco Mencoboni – touha po absolutní harmonii (Jitka Míková)
S italským cembalistou a varhaníkem a rezidenčním umělcem letošního festivalu Concentus Moraviae.

10 Divadlo Jiřího Nekvasila tady a teď (Michaela Vostřelová)
„Pokud chce někdo zanechat trvalejší stopu, ať si nevybírá divadlo.“

14 Chtěl bych, aby Smetanka byla ve festivalovém kalendáři mladých lidí (Luboš Stehlík)
Přání a plány prezidenta festivalu Pavla Kysilky.

17 Vojtěch Semerád a Cappella Mariana v ušlechtilé rovnováze (Michaela Vostřelová)
O specifickém světě polyfonie.

20 Oslava zpěvu v roce Monteverdiho jubilea (Václav Luks)
Letošní ročník festivalu Concentus Moraviae bude ve znamení nejopravdovějšího hudebního nástroje.

22 Ad fontes musices/K pramenům hudby (Jana Spáčilová)
Barokní libreto a co všechno se za ním skrývá.

24 Jakub Jan Ryba neznámý (Hubert Hoyer)
Jaké máme povědomí o autorovi jednoho ze symbolů českých Vánoc?

28 Jan Václav Stamic 1717–1757–2017 (Tomislav Volek)
Náčrt obtížné bilance.

32 Ohlasy, ozvěny, konfrontace (Vlasta Reittererová)
O dětech a pro děti.

38 Festival pod dohledem Dientzenhoferů (Kateřina Ostradecká)
Cyklus deseti koncertů klasické hudby otevírá vždy v letních měsících brány deseti kostelů na Broumovsku.

41 Allen Tinkham: Dobrý učitel může inspirovat celé generace (Kateřina Košťálová)
Společně s Chicago Youth Symphony Orchestra se představí letos v rámci evropského turné i v České republice.

44 Robert Balogh: Klasický repertoár považuji za základ baletní tvorby (Jana Hošková)
Baletní cena divadelní Thalie letos zamířila do Moravského divadla v Olomouci.

48 Ivan Liška: Hlavní je koncentrace (Markéta Jůzová)
Získal nejprestižnější Německou taneční cenu za rok 2012. Tanečník, choreograf a baletní mistr Ivan Liška.

52 Poogie Bell: Lidstvo potřebuje umělce (Marian Pavlík)
Mládí strávil v New Yorku, kde úspěšně pronikl na místní hudební scénu. Postupně se stal vyhledávaným studiovým hráčem a zařadil se do první bubenické ligy.

54 Joey DeFrancesco: Buďte věrní hudbě (DJ Mobley)
Své první album natočil v šestnácti letech, jako sedmnáctiletý odjel na evropské turné se skupinou Milese Davise a dnes má na svém kontě přes třicet vlastních alb a pět desítek dalších jako sideman.

56 Truhla pokladů Karla Velebného (Tomáš S. Polívka)
Řada osmi CD archivních nahrávek skupin i příležitostných sestav Karla Velebného patří k vůbec nejdůkladnějším a nejpreciznějším vydavatelským počinům mezi reedicemi domácího jazzu.

58 Harry Sokal: ticho je také melodie (Marian Pavlík)
S rakouským saxofonistou, který se svým Harry Sokal Groove Triem zahrál na letošním JazzFestuBrno.

60 Katarína Máliková: S hlavou v minulosti (Jiří Moravčík)
Sebevědomý nádech mladé slovenské autorky k vlastnímu zvuku na albu Pustvopol je nejčastěji spojován se zjevením.

62 Recenze

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.