pondělí, 27. březen 2017

Harmonie 4/2017

Napsal(a) 

Harmonie 4/2017 Harmonie 4/2017

Milí čtenáři,

měsíc únor, zvláště pak jeho konec, býval před rokem 1989 označován kvůli bolševickému puči z roku 1948 jako Vítězný. Naštěstí to je minulost a dnes mohou být důvody k únorovému slavení radostnější. Gaudiem byl konec února pro desítky úspěšných žadatelů o podporu v grantovém a dotačním řízení ministerstva kultury. (Dlužno dodat, že kvalita HARMONIE byla také shledána hodnou významné podpory.) Jelikož ministerstvo financí bylo v rámci možností štědré, mohlo ministerstvo kultury otevřít v tomto roce speciální programy prioritních akcí a velkých festivalů. Nejmohutnější dotaci získalo Pražské jaro, o více než tři miliony více než vloni – přes 20 milionů. S dramatickým odstupem následují Dvořákova Praha, Smetanova Litomyšl, Concentus Moraviae, Struny podzimu atd., celkem deset festivalů. Některé festivaly si polepšily, jiné zůstaly na svém nebo si pohoršily. Zajímavé je, že komise dle výše dotace vidí pořadí ostravských festivalů jinak, než by se mohlo podle zájmu masových médií zdát (Ostravské dny, Svatováclavský hudební festival, Janáčkův máj), a že podporu nedostaly České doteky hudby… Šuplík Prioritní akce rozdělil v klasické hudbě téměř osm milionů, přičemž drtivá část podpoří projekt Domingo – Mozart – Prague, jenž jsem zmínil v únorovém editorialu. Oceňuji, že stát podepře aktivity Nadace pro dějiny kultury ve střední Evropě a edukační nahrávky Radioservisu Nebojte se klasiky, i když tady stát supluje očekávatelnou plnou podporu Českého rozhlasu. (Všechny výsledky naleznete na webu MK ČR.)

Jedná-li se o peníze, vždy vzniká pnutí, spokojenost se prolíná s kritikou. Kdyby to bylo možné, mohlo by být zajímavé, jak by komise zdůvodnila palec nahoru pro řadu užitečných projektů. Jistě, akce na prvních příčkách jsou nesporné (Expozice nové hudby, Hudební fórum, Letní slavnosti staré hudby, Lípa Musica, Contempuls, Archaion Kallos, Dimenze_Berg, Collegium 1704, Barokní podvečery…), určitě je třeba podpořit celoroční působení (a tím i diverzitu hudebního života) souborů Musica Florea či Ensemble Inégal, kreativitu soutěží (Beethovenův Hradec, Janáčkova soutěž v Brně…) a tvůrčích dílen (Valtice, Litomyšl, Trstěnice), vydání zásadních muzikolo­gických projektů a nahrávek i organizaci přínosných konferencí (Zelenka Conference Prague), ale rozumím čtenářům, kteří se ptají, proč stát nepodpoří projekty, které jsou nesporně špičkové a kreativní (Dny Bohuslava Martinů, Prague Music Performance, Festival koncertního melodramu, Struny dětem, Kühnův dětský sbor atd.), proč například výjimečný komorní festival Euroart je hodnocen hůře nežli českokrumlovský Festival komorní hudby. Celkový objem peněz v programu Kulturní aktivity je téměř 102 milionů. Je na lidech, kteří rozhodují, a na veřejnosti, jak se na to dívají. Je to málo nebo dost? Je to i zrcadlo nás všech, jak moc potřebujeme kvalitní živou kulturu, jak moc chceme podporovat neobyčejnost.

Podmíněně vítězným byl únor i pro 55 houslistů a houslistek a 35 cembalistů a cembalistek, kteří se dozvěděli, že byli vybráni do hlavní soutěže letošního Pražského jara. V obou oborech sedm účastníků bude soutěžit na domácí půdě. Věřme, že se po letech dočkáme vítězného konce. Konkurence sice bude přetěžká, ale věřím, že asijskou tsunami v houslích a ruskou v cembalu je možné porazit.

Osobností dubna je německá sopranistka Diana Damrau, hvězda Pražského jara 2017. Jestliže březnové číslo bylo ve znamení tří houslistů, duben ovládají tři violoncellisté, vlastně čtyři. Osobní pohled na Mstislava Rostropoviče napsal jeho český kolega Michal Kaňka. Poprvé bude představena v českém tisku argentinská cellistka Sol Gabetta, dle mého mínění nejzajímavější host České filharmonie této sezony. Vážný zájem představí cellista Tomáš Jamník. Nesmím ovšem zapomenout na rozhovory s polským tenoristou Piotrem Beczałou a s americkým jazzmanem Kurtem Rosenwinkelem.

Luboš Stehlík

vychází 29. 3. 2017

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 4/2017

obsah

3 Poklona komorní hudbě (Josef Koutecký)
Pro pravého milovníka hudby se nic nevyrovná líbeznému, harmonickému a bohatému společenství dvou houslí, violy a violoncella.

6 Čím dál víc frankofilní Diana Damrau (Petr Veber)
Jedna z hlavních hvězd letošního Pražského jara v současnosti exceluje v koloraturních rolích i v klasickém italském bel cantu. Do Prahy přiveze Meyerbeera.

10 Mstislav Rostropovič 1927–2007 (Michal Kaňka)
Vzpomínka na génia 20. století.

14 Italské madrigaly v italském balení (Dina Šnejdarová)
La Compagnia del Madrigale. Ačkoli se na scéně klasické hudby pohybují teprve osm let, sbírají jedno ocenění za druhým.

16 Sol Gabetta mezi tělem a duší (Petr Veber)
Interview s argentinskou cellistkou, jednou z nejznámějších nových tváří na světové hudební scéně.

20 Piotr Beczała: Slovanské opery nejlépe vystihují duši (Denisa Valterová)
V únoru zpíval v Praze Prince v Rusalce. Téma rozhovoru s polským tenoristou bylo tedy jasné.

24 Ve spirálách Tomáše Jamníka (Michaela Vostřelová)
Česko-berlínský violoncellista a jeho domacikoncerty.cz.

29 Collegium 1704 v Janových pašijích s dánským rukopisem (Čeněk Svoboda)
S cembalistou a dirigentem Larsem Ulrikem Mortensenem.

34 Ad fontes musices / K pramenům hudby (Haig Utidjian)
Rukopisné zdroje Dvořákovy „Lužanské“ mše.

38 JAMU: „Krasavice 70 let stará – a věčně mladá“ (Monika Holá)
Soudobá hudba i gesamtkunstwerky na brněnské akademii.

42 Bůh, láska, vlast, rodina (Luboš Stehlík, Markéta Vejvodová)
S Antonínem Dvořákem III. o Dvořákově zahradě, nositelích jména Antonín a neměnných hodnotách.

46 Zjevení Pražského hradu po čtyři sta letech (Jana Hošková)
Historická inscenace jako umělecká detektivka a cesta za jejím oživením.

50 Ohlasy, ozvěny, konfrontace (Vlasta Reittererová)
Hudební telepatie a omyl jednoho vizionáře.

56 Kurt Rosenwinkel: Nechci znít jako já, chci znít jinak! (DJ Mobley)
O Caipi (nové album a starý drink), o kouzlu hudebního doteku a o cestování v čase.

60 David Helbock: Potřebujeme hrdiny starých mýtů (Milan Tesař)
Festival Mladí ladí jazz přiveze do Prahy rakouského pianistu, který se na novém albu inspiruje mystikou od starého Řecka i Hvězdnými válkami.

62 Justin Kauflin: Pochopil jsem roli producenta (Marian Pavlík)
V jedenácti letech přišel o zrak. Se svým handicapem se dokázal vyrovnat a v současnosti hraje v koncertních sálech po celém světě.

64 Recenze

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.