úterý, 29. listopad 2016

Harmonie 12/2016

Napsal(a) 

Harmonie 12/2016 Harmonie 12/2016

Vážení čtenáři,

měsíc říjen přinesl tři dobré zprávy. Muzikolog Jan Kouba obdržel cenu ministerstva kultury za přínos v oblasti hudby pro rok 2016 a cembalistka Zuzana Růžičková cenu za celoživotní přínos. Za první cenou stojí státní ochránce a podporovatel kultury, za druhou soukromý subjekt. Ocenění, ceny, medaile mohou být důležitým vykřičníkem, který potřebujeme k orien­taci v bezbřehém, zatím víceméně svobodném světě kultury. Mohou přispívat k pochopení mimořádnosti skutečností, které by neměly zapadnout v mediálním toboganu dnešního světa. Je docela příznačné, že hudba je jediným pilířem české kultury, která dosud nemá ocenění, jež nekončí u „ceny za zásluhy“. To se však v říjnu změnilo, neboť mediální firma Voice of Prague (úzce provázaná se stanicí Radio Classic) odtajnila projekt Classic Prague Awards – Ceny klasické hudby (CKH), což je třetí dobrá zpráva. Právě CKH stojí za oceněním legendy světového cembala. Hudební mistrovství, prosazování české hudby, zásadní pedagogická činnost a životní integrita paní Růžičkové patří mezi důležitá pozitiva české hudební kultury.

Nebudu zde popisovat strukturu těchto cen (viz http://www.classicpragueawards.cz/), takže pouze útlý koment. CPA jdou jiným směrem než například Ceny Alfréda Radoka, kde hlasují kritici. Zde budou (převážně) umělci hodnotit umělce. Pro tři hlavní nominační kategorie regule CKH stanovily, že vhodného kandidáta mohou navrhovat porotci, pořadatel a partneři projektu. Do sedmi oborových (soutěžních) kategorií bude posílat nominaci vedle poroty kdokoliv působící v oblasti kultury, institu­cí či médií. Vlastně, podpořen odborným subjektem v roli garanta, může nominovat svůj hudební projekt samotný tvůrce – orchestr, operní divadlo, sólista… Má to však háček – nominace budou přijímány jen ve formě audio či video záznamu! Členy hlavní poroty jsou výrazné osobnosti české kultury, oborové poroty pak jsou obsazeny většinou renomovanými odborníky. Původně stanovený nereálný termín uzávěrky přihlášek projektů pro rok 2017 na konci listopadu 2016 byl naštěstí posunut na 31. březen 2017. Ovšem už předtím, v lednu příštího roku, se uskuteční slavnostní večer, na němž bude předán křišťál s Janáčkovým incipitem paní profesorce Růžičkové... Mohl bych mít dílčí výhrady, ale bezpochyby je dobře, že konečně vzniklo šířeji koncipované ocenění klasické hudby. (Za sebe musím dodat, že bych uvítal, kdyby se díky vnitřnímu diskursu či odbornému tlaku zvenčí toto nové ocenění dále rozvíjelo.) Jde o slibnou iniciativu a CKH snad budou impulsem pro kvalitativní posun české klasické hudby. Dejme těmto cenám šanci ukázat svou sílu, étos, společenský záběr a smysl. Doufám však, že ocenění budou vždy nesporná a nikdy nesklouznou na úroveň letos prezidentem Milošem Zemanem dekorovaného Daniela Hůlky. Jeho zásluhy a pěveckou průměrnost lze vnímat s úsměvem, vadí mi však skutečnost, že se oceněním zařadil vedle hudebních velmistrů (Jiří Bělohlávek, Soňa Červená, Rafael Kubelík, Charles Mackerras, Zuzana Růžičková, Josef Suk...). Nemyslím si, že se CKH někdy dostanou na úroveň například ECHO Klassik, ale měly by se postavit přinejmenším na roveň Cenám Thálie, Czech Grand Design či Magnesia Litera. Říká se, že u nového festivalu se ukáže životaschopnost do pěti let. CKH přeji, aby si získaly důvěru veřejnosti podstatně dříve.

Mílí hudební přátelé, děkuji Vám za přízeň a zájem o HARMONII v tomto roce. Všem přeji nadějeplnou adventní dobu a požehnané Vánoce.

Luboš Stehlík

vychází 29. 11. 2016

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 12/2016

obsah

3 Sudek a hudba (Zdeněk Nouza)
Vzpomínky na Josefa Sudka (17. 3. 1896 v Kolíně – 15. 9. 1976 v Praze).

6 Zuzana Růžičková a Mahan Esfahani (Michaela Vostřelová)
Cembalové dialogy mezi tichem a Bachem.

11 Chceme vyrábět spolehlivá piana, na která bude radost hrát (Luboš Stehlík)
Rozhovor se Zuzanou Ceralovou Petrofovou.

14 Mám raději repetici nežli modulaci (Wanda Dobrovská)
S hudebním skladatelem, muzikologem, pedagogem, propagátorem a popularizátorem hudební kultury, akademikem, v současné době prorektorem Univerzity Palackého v Olomouci Vítem Zouharem.

20 Tomáš Netopil mezi Německem a Českem (Jindřich Bálek)
Je hudebním ředitelem v Essenu, hostuje ovšem také v operních domech v Drážďanech a ve Vídni. Nejbližší koncert na domácí půdě má v prosinci v rámci 90. sezony SOČRu.

24 Marek Štryncl: Beethoven, Dvořák, Zach… a divadlo (Michaela Freemanová)
Nejen o tom, jak umělecký vedoucí souboru Musica Florea vlastníma rukama postavil divadlo.

26 Hru levou rukou jsem se učil až v patnácti (Jana Slimáčková)
Rozhovor s varhaníkem a záchranářem cenných nástrojů Pavlem Svobodou.

30 Jak (a proč) jsme natáčeli Kabeláčovy symfonie (Marko Ivanović)
„…jednoho dne pan profesor přinesl neznámou partituru. Byla to symfonická passacaglia Miloslava Kabeláče Mysterium času. A mně se změnil svět.“

34 Sharon Kam: Skvělý koncert zůstává v srdci člověka navždy (Markéta Jůzová)
S první dámou klarinetu o opeře, svobodném rozhodování a předávání zkušeností.

37 Tastes – zvuky, chutě a vůně (Darina Žurková)
Novou koncertní sezonu v kalifornské Roy O. Disney Concert Hall zahájil multimediální projekt pěti českých autorů nazvaný Tastes.

38 120 sezon České filharmonie 12krát jinak (Bohuslav Vítek)
Zvukové nosiče – trvalé dokumenty.

42 Die Zauberflöte, Il flauto magico, Kauzedlná píšťala (Milada Jonášová, Tomislav Volek)
Mozartovský výzkum od samého počátku.

45 Sondy (Vlasta Reittererová)
Jásejte, plesejte aneb vánočně radostný příspěvek k hudebním dějinám.

49 Dejte šanci dobrému poslechu (David Nývlt)
Na technice záleží.

50 25 let ve službách české hudby – 4 (Jiří Zahrádka)
„Osudová“ edice Janáčkova Osudu.

54 Roman Pokorný o americkém albu bez kompromisů (Tomáš S. Polívka)
Jazzového kytaristu a skladatele potkaly v roce jeho padesátin hned dvě „nehody“.

58 Jason Lindner: Z gangsterských barů na světová pódia (Anna Mašátová)
Po dvou letech se vrací do pražského Jazz Docku experimentální trio Now vs. Now.

60 WOMEX 2016 (Jiří Moravčík)
Všechny tváře současné world music.

62 Jazzové kompilace III. (Lukáš Machata)
Jak vzniká kompilace – text, obraz a zvuk.

64 Recenze

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.