čtvrtek, 29. prosinec 2016

Harmonie 1/2017

Napsal(a) 

Harmonie 1/2017 Harmonie 1/2017

Milí čtenáři, přátelé HARMONIE,

rok 2016 byl prosycen smutky i radostmi. Odešlo několik úžasných hudebníků, vznikly nové orchestry, komorní formace, mimořádně talentovaní čeští hudebníci uspěli v mezinárodních soutěžích a konkursech; někteří muzikanti se stali otci a matkami. HARMONIE přinesla řadu výborných rozhovorů a článků. Uspokojivě se rozvíjí náš portál a prezentace na Facebooku.

Když jsem v 90. letech prosadil uveřejňování tematických sérií článků, setkal jsem se zpočátku s nedůvěrou, protože to nikdo dosud nedělal. Ukázalo se, že seriály se staly jedním z nejčtenějších a nejpřínosnějších formátů časopisu. Za dvacet let jsme vložili do české hudebněliterární historie jedinečný poklad, nad kterým je jediný stín – absence knižního vydání. Nové tematické série přinese i rok 2017. Vlasta Reittererová navazuje na své historické Sondy neméně přínosným cyklem Ohlasy – Ozvěny – Konfrontace. Tým kolem předního muzikologa Petra Daňka se zaryl do historie ještě hlouběji a míří K pramenům hudby. Během roku vás však čekají další překvapení, která budou, doufám, příjemná.

První číslo roku MMXVII nabízí pestrost, věrohodnost i originalitu. Tváří měsíce je harfistka Jana Boušková. Osobností je však podstatně více – slovenský skladatel Vladimír Godár, akordeonista Ladislav Horák, varhaník László Fassang, hornista Bedřich Tylšar, klavírista (spisovatel, filmolog) Alfred Brendel či basista Adam Ben Ezra. Osobně jsem rád, že připomínáme jméno významného českého houslisty a legendárního pedagoga Ja­roslava Pekelského. Zdánlivě mimo rámec časopisu je článek Petra Pavlince, jednoho z našich největších cimbalistů, který však svou kreativitou překračuje rámec svého nástroje.

PhDr. Luboš Stehlík

vychází 29. 12. 2016

elektronické vydání

zveřejněné články z Harmonie 1/2017

obsah

3 Jistoty a hledání (Luboš Stehlík)
O (ne)změnách ve vedení České filharmonie, Pražského filharmonického sboru a rozhlasové stanici Vltava.

4 Objevování nové klasiky a Sonátová forma (Petr Fischer, Lukáš Hurník)
Slovo starého a nového šéfredaktora Vltavy

6 Jana Boušková: harfistka, sólistka, filharmonička (Petr Veber)
Rozhovor s dámou mnoha tváří o jednom nástroji, který zní jako celý orchestr.

10 Vladimír Godár: Ještě mám co povědět (Petr Veber)
O potřebě tvůrčí svobody, ale také nepřeceňování sebe sama a své tvorby, o realismu a pochybnostech.

14 Ad fontes musices / K pramenům hudby (Petr Daněk, Tereza Daňková)
Hudební a literární prameny ke sbírce Loutna česká (1653) Adama Michny z Otradovic.

17 Hudba, smysl a nesmysl Alfreda Brendela (Jan Bartoš)
Před Vánoci vydalo nakladatelství Volvox Globator knihu Alfreda Brendela s názvem
Hudba, smysl a nesmysl. Přinášíme vám exkluzivně úvod k českému vydání knihy.

20 Houslista za ostnatými dráty (Martin Král)
Pátrání po osudech Jaroslava Pekelského.

23 Akordeon je svými možnostmi jedinečný (Luboš Stehlík)
Ladislav Horák učí na Pražské konzervatoři, hojně koncertuje, propaguje svůj nástroj a vloni oslavil padesátiny.

26 Česká hudba očima (a ušima) Angličana (Patrick Lambert)
Musica Nova Bohemica.

30 László Fassang: improvizovat může každý (Dina Šnejdarová)
S maďarským varhaníkem, improvizátorem a vedoucím varhanního oddělení Hudební akademie Ference Liszta v Budapešti.

34 Bedřich Tylšar: mistr hornové zvukové elegance (Eva Doušová)
Pocta českému mistrovi lesního rohu.

38 Od mikrofonu do koncertního sálu a naopak (Bohuslav Vítek)
Od 20. let minulého století se rozezvučely první rozhlasové přijímače a tehdy si možná první posluchači ani neuvědomili, že s příchodem tohoto média se zároveň rodí nový způsob prezentace hudby…

41 Cimbál jako idiofon? (Petr Pavlinec)
O bobrofonu, vibrocimbalu a dalších zvláštnostech.

44 Ohlasy, ozvěny, konfrontace (Vlasta Reittererová)
Ozvěna v duši, a také v historii, nikdy nezmizí úplně, najdeme ji v podobě bezprostředních i vzdálených ohlasů. A po těch se ohlédneme v novém seriálu.

48 Klavírní festival Rudolfa Firkušného (Věroslav Němec)
Ohlédnutí za klavírním podzimem v Praze.

49 Hamburský klavír pro Obecní dům (Šárka Mrázová)
Jak se vybírá klavír, který činí pianistu lepším?

50 Kritiky

51 Svět opery

52 Adam Ben Ezra: Začínal jsem hraním na ulici (Marian Pavlík)
S izraelským basistou, v jehož hudbě se pojí jazz s rockem a world music.

54 Swingaři a potápky v protektorátní noci (Petr Koura)
Více než 900 stran má dosud nejucelenější studie historika Petra Koury o výstředních tanečnících swingu z doby druhé světové války, nazývaných „potápky“ a „bedly“.

56 Ba.fnu. Postmoderní česko-bretonská schovávačka
Za netradičním názvem se skrývá inovativní pražská elektroakustická formace hrající tradiční bretonskou hudbu.

58 Jazzové kompilace (Lukáš Machata)
Jak na výrobu, propagaci a distribuci.

60 Pirouet Records (Jan Mazura)
Další z mnichovské líhně.

61 Recenze

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.