Zdeněk Svěrák: ZUŠky celé země, spojte se!

Už před časem jsme informovali o hlavních garantech ZUŠ Open, kterými jsou bratři Bubeníčkovi, Alice Nellis, Maxim Velčovský, hlavní patronkou a iniciátorkou projektu je Magdalena Kožená, spolupatronem pak David Mareček. Více než polovina výše zmíněných, kromě Magdaleny Kožené a bratrů Bubeníčkových, dnes vystoupila na tiskové konferenci ZUŠ Open, která se konala kde jinde než v ZUŠ, konkrétně v pražské ZUŠ Ilji Hurníka.

Symbolickou podporu prostřednictvím videospotu vyjádřil i Zdeněk Svěrák: „Já jsem chodil do houslí, pak jsem chodil na harmoniku a pak jsem toho nechal. A chtěl jsem, aby moje děti toho nenechaly. Děti hrály, ale vnuk Ondra, ten vám byl tak nadaný, že jsem mu říkal, jestli ty přestaneš hrát na klavír, tak tě zabiju. A ta výhrůžka nepomohla, takže přestal. Já myslím, že ta síť ZUŠek je pro národ, pro tohle obyvatelstvo tak důležitá jako nějaká výživná síť, která zachytí děti v ten pravý čas. A já si hrozně vážím těch učitelů, kteří jim dokážou dát taková cvičení, která je baví. Já jsem rád toho vnuka poslouchal a taky jsem rád chodil na jeho veřejná vystoupení a trpěl jsem s ním, aby nesáhnul vedle. Je to krásná věc, která se musí podporovat, aby neumřela. Pokud jde o tu událost 30. května, může to mít krásnou atmosféru. ZUŠky celé země, spojte se!

ZUŠ jednoznačně podporu potřebují. O založení Nadačního fondu Magdaleny Kožené jsem informován přímo do pramene a také vím, že řada dalších osobností se s touto myšlenkou ztotožňuje, včetně jejího manžela, významného světového dirigenta , Sira Simona Rattla. Vždyť naše ZUŠky mají propracovaný a mezinárodně uznávaný vzdělávací systém. Vedou, vychovávají a rozvíjejí děti k všestranným osobnostem a tím vlastně spoluvytvářejí naši budoucnost. Nejde jen o to vychovávat budoucí profesionály, ale celou kvalitní kulturní a vzdělanou příští generaci. A tomu by mělo odpovídat i společenské postavení ZUŠ,“ uvedl jeden z nových podporovatelů Jiří Pavlica.

Jiří Pavlica

Vždycky jsem chodil o deset minut později, stejně jako dneska. Pak jsem musel dohánět ta rozkreslená zátiší, která už měli všichni ostatní. Nicméně to byla vždycky radost, neuvěřitelný moment poznávání, Náš učitel nás vedl ke zkoušení různých výtvarných technik, bylo až neuvěřitelné, kolik toho člověk mohl vyzkoušet. Všechny základní druhy techniky, malby, práce se dřevem, papírem, vymýšlení imaginárních map, první seznamování s keramikou, moment přemýšlení v trojrozměrném světě… Výtvarný moment je zásadní v tom, že všichni mají pravdu, mohou se vyslovit svou osobností, každé vnímání světa je autentické. Ten moment svobody vyjádření ať už na papíře nebo v hlíně byl zásadní pro můj vývoj, člověk se mezi dětmi naučil zdravé konfrontaci. Ale pak začal chápat, že není lepší a horší, že je jenom svébytná autentická výpověď malé dětské osobnosti,“ uvedl na tiskové konferenci výtvarník a designér Maxim Velčovský.

ZUŠ Open se věnujeme i v květnovém čísle Harmonie, můžete si po jeho otevření přečíst rozhovor s koordinátorkou projektu Irenou Pohl Houkalovou, se kterou mluvila Michaela Vostřelová podrobně o programu, významu i pozadí celé akce.

Sdílet článek: