SOČR zahájí 95. sezonu Dvořákem, Stravinským a klavírním koncertem s Gabrielou Montero

V pátek 1. října zahájí Symfonický orchestr Českého rozhlasu svou další koncertní sezonu. V čele s šéfdirigentem Alexanderem Liebreichem uvede Dvořákovu předehru Othello, Čajkovského Koncert b moll s rezidenční umělkyní sezony Gabrielou Montero a Stravinského Svěcení jara. Program nabízí v přímém přenosu také stanice ČRo Vltava, ze záznamu pak ČRo D-dur.

Příběh benátského mouřenína Othella, tragický příběh chorobně žárlivého muže ve službách dóžete, má u Dvořáka širší kontext. Společně se skladbami V přírodě a Karneval je součástí volné trilogie symfonických skladeb vydaných pod zastřešujícím podtitulem Příroda, život a láska. Othello, u něhož Dvořák uvažoval i o názvech Tragická ouvertura nebo Eroica, zde ztělesňuje dvojsečnou sílu vášnivé lásky.

Čajkovského Koncert pro klavír a orchestr č. 1 b moll, op. 23 je jednou z nejpopulárnějších hudebních skladeb všech dob. Vznikl v polovině 70. let 19. století a jeho vznik inspiroval pianista Nikolaj Rubinštejn. Pro posluchače bude tato slavná kompozice příležitostí k setkání s brilantní venezuelskou klavíristkou a skladatelkou Gabrielou Montero. Vedle uměleckých kvalit je pozoruhodný také společenský kredit umělkyně – Gabriela Montero je zastánkyní lidských práv a její hlas rezonuje i za zdmi koncertních síní. Amnesty International ji v roce 2015 jmenovala honorární konzulkou a nadace Human Rights Foundation jí udělila uznání za vynikající práci v oblasti lidských práv. Gabriela dvakrát vystoupila s projevem a hudebním představením na Světovém ekonomickém fóru v Davosu. V roce 2012 získala Rockefellerovu cenu za příspěvek k umění a v roce 2008 vystupovala jako speciální host na inauguraci prezidenta Baracka Obamy.

Finále večera bude patřit Stravinského hudbě k baletu Svěcení jara, který jak známo vyvolal při premiéře v květnu 1913 v Théâtre des Champs-Élysées největší skandál hudebních dějin. Balet s podtitulem Obrazy z pohanského Ruska je fantazií na pohanské slovanské rituály. Jeho hudba šokovala publikum barbarskou disonantností, výrazovým napětím a dosud nepoznaným druhem živelné emocionálnosti.

Sdílet článek: