SOČR uvede Beethovenovu Čtvrtou a Poulencův koncert pro cembalo s Mahanem Esfahanim

Hudbu první poloviny 19. a 20. století spojí šéfdirigent rozhlasových symfoniků Alexander Liebreich v programu koncertu, který bude v pondělí 18. ledna ze Dvořákovy síně Rudolfina živě přenášet ČRo Vltava. Po předehře k Weberově opeře Čarostřelec rozezní cembalo v Poulencově Venkovském koncertu Mahan Esfahani. Večer uzavře Beethovenova Čtvrtá symfonie.

Předehra k nejúspěšnějšímu jevištnímu dílu Carla Marii von Webera, opeře Čarostřelec, je jistě dobře známá, stejně jako Beethovenova Symfonie č. 4 B dur, kterou německý skladatel napsal v roce 1806 za pobytu u knížete Karla Aloise Lichnovského v Hradci nad Moravicí. Concert champêtre, hravý Venkovský koncert francouzského neoklasického autora Francise Poulenca už nepatří k tak hojně uváděným. Dílo z let 1927–28 vzniklo pro Wandu Landowskou, průkopnici hry na cembalo, která se zasloužila o znovuoživení zájmu o tento nástroj nejen mezi interprety, ale i skladateli. Na její popud vytvořili nové kompozice například Manuel Falla, Vittorio Rieti nebo právě Francis Poulenc.

O studiích u této Wandy Landowské v mládí přemýšlela naše legendární interpretka Zuzana Růžičková, do smělých plánů však neblaze zasáhl rok 1939. Kvůli diktaturám se Zuzana Růžičková s obdivovanou interpretkou nikdy nesetkala, přesto ji velmi ovlivnila coby celoživotní umělecký vzor. Studentem Zuzany Růžičkové pak byl právě Mahan Esfahani. Absolvent muzikologie a historie na Stanfordově univerzitě se vedle aktivit interpretačních soustředí i na činnost badatelskou, dramaturgickou a popularizační.

Sdílet článek: