SOČR pokračuje mladě: S Plachetkou, Rožněm nebo Jamníkem

V devadesáté první sezoně nabídne SOČR jak klasická díla orchestrálního repertoáru, konkrétně třeba Berliozovu Fantastickou symfonii, Beethovenovu Devátou nebo Requiem Giuseppe Verdiho, tak sporadicky uváděné skladby slavných autorů, například taneční báseň La Péri Paula Dukase, Debussyho Hry nebo raný Klavírní koncert Vítězslava Nováka. Stejně jako v minulé sezoně dojde i tentokrát na premiéru nového opusu, zkomponovaného přímo na objednávku SOČRu. Konkrétně půjde o dílo Narcissus pro violoncello a orchestr od Jana Ryanta Dřízala, při jehož prvním provedení spojí orchestr síly s dirigentem Markem Šedivým a violoncellistou Tomášem Jamníkem. A je-li řeč o uměleckém mládí, zmiňme dále účinkování hornistky Kateřiny Javůrkové, houslisty Jana Mráčka nebo dirigenta Jiřího Rožně, který ke koncertu, kde zazní díla Stravinského, Kalabise a Janáčkova Glagolská mše, uvedl: „Koncepci večera považuji za velice zajímavou, netradiční a vzrušující. Myslím si, že se posluchači mají na co těšit.“

Co se týká uspořádání koncertních cyklů, hlavním pilířem sezony je řada „R – Když klasika je vášní“. Zahrnuje dvanáct koncertů ve Dvořákově síni Rudolfina představí Stevena Isserlise v koncertu klasika francouzské hudby 20. století Henriho Dutilleuxe, cembalistu Mahana Esfahaniho, který zahraje Cembalový koncert Viktora Kalabise nebo ukrajinského violistu Maxima Rysanova, který zahraje Rapsodii-koncert Bohuslava Martinů. Celkem pět koncertů v této řadě diriguje šéf tělesa Ondrej Lenárd, pro kterého bude 91. sezona již sedmou v čele rozhlasových symfoniků. Pokračuje i spolupráce orchestru s Tomášem Braunerem coby hlavním hostujícím dirigentem. Za dirigentský pult se dvakrát vrátí mj. i Polák Michał Nesterowicz. Program kombinující hudbu Zemlinského, Janáčka, Richarda Strausse a Ligetiho publiku nabídne německý dirigent Alexander Liebreich. Rezidenčním umělcem SOČRu se v 91. sezoně stane basbarytonista Adam Plachetka, který vystoupí celkem na třech koncertech. V září vzdá společně s dalšími pěvci poctu Jarmile Novotné (jedná se o mimořádný koncert, pořádaný ve spolupráci se Zámkem Liteň), v říjnu si ve Foru Karlín splní svůj dávný „muzikálový sen“ a v lednu v Rudolfinu zazpívá hudbu Richarda Strausse.

Adam Plachetka při skype call na tiskové konferenci, foto SOČR

Řada „N – Nové horizonty“ občas „zvedá ze židlí“ konzervativněji laděné publikum, na druhou stranu přivádí do koncertních síní i posluchače, kteří se klasiky stále trošku bojí. Ředitel SOČRu Jakub Čížek k ní uvádí: „V Nových horizontech i pro příští sezonu platí, že jde o speciální, mnohdy unikátní projekty, které nelze jednoduše opakovat. Tentokrát to bude například koncert s filmem pro celou rodinu. Těším se, až na něm uvidím nejen rodiče, ale právě i děti a školáky a společně oslavíme Janáčkovo výročí,“ uvedl k řadě „N – Nové horizonty“ ředitel SOČRu Jakub Čížek. Své děti tak můžete přivést na odpolední projekt ve Foru Karlín, kde se bude promítat animovaný film z dílny BBC Příhody lišky Bystroušky za doprovodu živě hrané hudby v podání SOČRu pod taktovkou Francouze Laurenta Pillota.

Když pominu sté a devadesáté výročí úmrtí Clauda Debussyho, respektive Leoše Janáčka, která si v roce 2018 připomínáme, inspirovala mě především hudba sama, často nějaká nenápadná vnitřní souvislost mezi skladbami. Podněty také přicházejí z rozhovorů s hudebníky, které jsme přizvali ke spolupráci.  Například cembalista Mahan Esfahani je žákem Zuzany Růžičkové, pro kterou její manžel, skladatel Viktor Kalabis, složil v 70. letech Cembalový koncert. Když jsme Mahana oslovili, říkal mi, že tuto skladbu hrál už několikrát v zahraničí, ale nikdy ne v Praze. Přišlo mi logické, že když u nás žije hudebník jeho úrovně, tedy světové úrovně, domácí publikum by mělo mít možnost slyšet  ho interpretovat dílo, se kterým je tak úzce spojen. Navíc jsem věděl, že dirigentovi Jiřímu Rožňovi, který bude koncert řídit, je hudba 20. století velmi blízká. V případě koncertu, který povede německý dirigent Alexander Liebreich, mě zase inspirovala předválečná historie Nového německého divadla, které sídlilo v budově dnešní Státní opery nedaleko Českého rozhlasu na Vinohradech.  V letech 1911–27 ji umělecky vedl Alexander Zemlinsky, bytostně rakousko-uherský skladatel a dirigent mj. se slovenskými, židovskými a bosenskými předky. Pod jeho vedením bylo divadlo světovým operním domem a uvádělo ta nejlepší nová díla z celé Evropy. Sám Zemlinsky dirigoval mj. inscenaci Janáčkovy Její pastorkyně v německém překladu Maxe Broda. Proto na pohled neobvyklé spojení Janáčka a Zemlinského v první půlce programu,“ uvedl k nadcházející sezoně dramaturg orchestru Josef Třeštík.

Mahan Esfahani na TK, foto SOČR

Pokračuje i komorní řada ve Studiu 1, ve které se orchestr představuje jako menší těleso a jeho členové coby sólisté. Tentokrát se k dané výzvě postavili čelem hornistka Jana Švadlenková, klarinetista Lukáš Dittrich, fagotista Milan Muzikář, violistka Markéta Sádecká, kontrabasista Radomír Žalud, flétnista Mario Mesany a jako host laureát řady mezinárodních soutěží včetně rozhlasového Concertina Praga, klavírista Matyáš Novák.

Sdílet článek: