Philip Glass se na podzim vrátí do pražské Archy, jako skladatel i klavírista

Philip Glass, který v lednu příštího roku oslaví své 80. narozeniny, v Praze vystoupí s japonskou klavírní sólistkou Maki Namekawa. Na scéně Archy zahrají 9. listopadu výběr Glassových sólových skladeb pro piano včetně nejnovějších kompozic ze série The Etudes. Účast samotného skladatele potvrdil včera ředitel Archy Ondřej Hrab.

Je vždy úžasné poslouchat hudbu v autentickém podání autora, který zároveň patří k nejvýznamnějším žijícím hudebním skladatelům světa. Jestliže v rámci jednoho koncertu můžeme jeho hudbu slyšet také v dokonalé interpretaci hvězdné japonské pianistky, je to příslib velkého a neopakovatelného hudebního zážitku,“  řekl k nadcházejícímu koncertu Hrab.

Philip Glass (1937) je označován za reprezentanta minimalismu v současné vážné hudbě. On sám dává přednost termínu hudba s repetitivními strukturami. Proslavil se pětihodinovou operou Einstein on the Beach (Einstein na pláži), kterou spolu s režisérem Robertem Wilsonem v polovině sedmdesátých let šokoval divadelní svět. Vedle operní a divadelní hudby se Philip Glass intenzivně věnuje symfonické, komorní a filmové hudbě (dokumentární trilogie Godfreye Reggia Koyaanisqatsi, Powaqqatsi a Naqoyqatsi, film Hodiny režiséra Stephena Daldryho). Tři z celovečerních filmů, ke kterým složil hudbu, získaly nominace na Oscara, Glassova hudba zazní též v artovém filmu režiséra Quentina Dupieuxe Realita, který do českých kin vstupuje právě v těchto dnech.

Vystoupení Philipa Glasse v Divadle Archa není náhodné. Právě zde byli diváci svědky legendárního vystoupení Glasse s básníkem Allenem Ginsbergem v roce 1996, následně Archa uvedla koncertní verzi opery Pádu domu Usherů. V rámci Maratonu soudobé hudby se v roce 2005 v Arše konala česká premiéra Glassovy opery V kárném táboře. V roce 2014 zde zazněla též česká premiéra 3. symfonie Philipa Glasse v provedení Orchestru Inégal.

Minimalismus, se kterým je emblematicky spojen, vznikl v prostředí hudební avantgardy 60. let. Zhruba do poloviny 70. let stál Glass u zrodu řady významných a inovativních projektů, vytvořil velkou sbírku nové hudby pro svůj soubor Philip Glass Ensemble a pro divadelní uskupení Mabou Mines Theater Company, jehož byl spoluzakladatelem. V tomto období též napsal stěžejní dílo Music in Twelve Parts. Tuto monumentální skladbu z let 1971 až 1974 předvedl se svým souborem před třemi lety v Ostravě během pětihodinového koncertu.

Milníkem rané Glassovy hudební kariéry byla opera Einstein on the Beach (Einstein na pláži), vytvořená ve spolupráci s režisérem Robertem Wilsonem v roce 1976. Opera, která v době svého vzniku šokovala divadelní svět, se v obnovené verzi po více než 40 letech dočkala velkého comebacku – v roce 2013 bylo toto průkopnické dílo oceněno  prestižní cenou Olivier.

Sdílet článek: