Octový syndrom zachvátí Expozici nové hudby

Na přelomu října a listopadu proběhne v Brně již 27. ročník mezinárodního hudebního festivalu soudobé a experimentální hudby. Tématem Expozice nové hudby 2014 bude „octový syndrom“, což je jeden z typů degradace filmového materiálu. Festival nabídne posluchačům další polohu soudobé hudby, postavenou na hledání, objevování a zpracování „nechtěných“ a „poškozených“ zvuků, coby zdrojů neotřelého, invenčního, mnohdy konceptuálního tvůrčího projevu. Zahájení festivalu 29. října nabídne nejen „octové pohoštění“, ale především prezentaci připravovaného CD s hudbou Alvina Currana a Gordona Monahana inspirovanou odkazem Leoše Janáčka a koncert se skladbami Henryka Goreckého, Philipa Glasse, Juste Janulyté a Philla Nibblocka (za účasti skladatele). Pokračovat bude dalšími koncerty a improvizacemi, audiovizuálními laboratořemi, snídaněmi s interprety, debatami, přednáškami, promítáním autorských filmů, výstavami… Můžete se těšit na takové osobnosti jako Tibor Szemzö, Perre Hébert, Bob Ostertag, Milan Knižák, Keith Rowe, Ben Paterson, Arturas Bumšteinas, soubory Opening Performance Orchestra, Ensemble Marian a řadu dalších v rámci „audiovizuální laboratoře“. Festivalové večery budou probíhat v Univerzitním kině Scala, v Besedním domě a kulturním prostoru Praha / Fórum pro média a architekturu, přidružené a doprovodné programy také na mnoha jiných místech.

„Dramaturgie festivalu je postavena na exkluzivní nabídce, která nesklouzává k lacinému podbízení. Letos je věnována sledování fenoménu destrukce, rekonstrukce a uplatňování přírodních (přirozených) procesů v kompoziční hudební i audiovizuální tvorbě významných tuzemských a zahraničních skladatelů.S celým pracovním týmem sledujeme všechny generace, od mladých talentů po staré pardály. Nabídneme autonomní hudbu, audiovizuální instalace, fluxové koncepty, analogový i digitální noise. Filmy, zasažené octovým syndromem, pak tvůrcům poslouží jako libreto, vizuální složka či inspirace pro vytvoření svébytných hudebně dramatických, audiovizuálních a konceptuálních hudebních performancí. Takto koncipované zadání nám umožňuje nabídnout interpretace děl od přísných kompozic, přes otevřené koncepty, až po volné improvizace. Vedlejším, ale neméně důležitým tématem festivalu, je upozornit na samotný problém octového syndromu, revitalizovat v archivech pohřbené materiály a opětovně otevírat diskusi o možnostech, propadech, následcích i budoucnosti soudobé hudby,“ uvedl dramaturg festivalu Viktor Pantůček.


Sdílet článek: