Nebezpečné vztahy v příští sezoně Janáčkovy opery: premiéra Michala Nejtka, carský důstojník Heřman a Mozartova Škola milenců

Tématem nadcházející operní sezony Národního divadla Brno jsou mezilidské vztahy. „Vášnivé, něžné, složité, nebezpečné – jsou součástí našeho života, přestože nám ho mnohdy komplikují, nemůžeme bez nich být. Děláme chyby a hledáme cestu, jak na ně. Tak proč se nepoučit od operních hrdinů? Vždyť leckterá opera by mohla posloužit jako základ psychologické studie,“ uvádí ND Brno.

První premiérou sezony bude komorní opera Michala Nejtka Pravidla slušného chování v moderní společnosti. Francouzský dramatik Jean‑Luc Lagarce zpracoval v roce 1994 manuál správného chování z přelomu 19. a 20. století. Hru pojal jako jeden velký výstup, v němž herečka květnatě vysvětluje a komentuje seznam pravidel chování v základních životních situacích – nekonečné množ­ství položek, jejichž absurdita a komičnost záhy vyplyne na povrch. Je to neobvyklý divadelní útvar, který nenápadně spojuje vážnou úvahu o smyslu lidské existence s tím, jak si ji člověk upravil, aby ji snesl. Lagarceho hra se stala východiskem pro novou operu dvojice renomo­vaných umělců mladé generace, skladatele Michala Nejtka a režiséra Jiřího Adámka, která vznikla přímo pro soubor Janáčkovy opery NdB. Na „buñuelovsky“ pojaté absurdní slavnostní hostině chór čtyř pěvců – odvěkých strážců tradic a noblesy – provede diváky životem od naro­zení až po smrt skrze pravidla společenského chování. Role čtyř strážců tradice se ujmou Daniela Straková-Šedrlová, Marta Reichelová, Jitka Klečanská a Josef Škarka.

V režii Martina Glasera uvede Janáčkova opera Čajkovského Pikovou dámu. Trojka, sedma, eso… tři karty, které vždy vyhrávají. Tajemství, jehož získání mladý carský důstojník Heřman obětuje nejen milostný vztah k mladičké Líze, ale pro nějž se stane i vrahem. Jeho touha po peně­zích a společenském postavení rozvrátí životy všech kolem něj a jej nakonec přivede až k šílenství a sebevraždě. Předposlední Čajkov­ského opera vznikla na objednávku Mariinského divadla v Petrohradě a stejně jako v případě Evžena Oněgina se skladatel pro námět obrátil k literárnímu odkazu Alexandera Sergejeviče Puškina. Do předlohy však Čajkovskij výrazně zasáhl a dokonce sám napsal texty k některým ári­ím. Přestože Pikovou dámu skladatel načrtnul během pouhých 44 dní, je zřetelně dílem zkušeného operního autora a dramatika. Do původně romantického děje velké lásky s mystickou zápletkou vnesl mistrnou psychologickou kresbu hlavních postav, které obdařil množstvím jak dramatických, tak lyrických hudebních pasáží. Piková dáma tak právem patří k Čajkovského nejúspěšnějším operám.

Mezi dalšími premiérovými tituly bude Donizettiho Nápoj lásky, Faust a Markétka Charlese Gounoda, dětská opera Kocour v botách Jiřího Temla a také Mozartova Così fan tutte. Takové jsou všechny aneb Škola milenců, tak zní titul třetí opery, která vznikla z uměleckého partnerství libretisty Lorenza da Ponteho a skladatele Wolfganga Amadea Mozarta. Libreto se nejdříve pokusil zhudebnit Salieri, ale záhy ho opustil a příběh o na první pohled ne­škodné sázce ženské věrnosti se dostal do rukou nejpovolanějších. V lidských vztazích totiž nikdy nic není černobílé a v této opeře to platí obzvlášť. Mozart tak vlastně navázal na předešlá díla Don Giovanni a Figarova svatba, která lze těžko zařadit do přesné škatulky – vždy z nich na nás mezi dramatem vykukuje uličnický úsměv a naopak za smíchem se ledaskdy skrývají slzy a hněv. Tak tomu je i zde – dva mladíci Ferrando a Guglielmo ponoukáni skeptickým donem Alfonsem se převléknou za cizince, aby vyzkoušeli věrnost svých snoubenek. Jenže než celá hra skončí, uváznou ve vlastní síti falešné hry s city. Publikum 19. a počátku 20. století námět považovalo za vulgární a ne­morální a Così fan tutte téměř zmizely z operních jevišť. Dnes patří mezi nejhranější opery a právem – nejen že samotné árie a ansámbly náleží mezi operní hity, ale dílo, které Mozart vystavěl na kontrastu a propracovaném hudebním výrazu, je skutečným pokladem operního repertoáru.

Sdílet článek: