Macbeth v podsvětí: nová opera s Magdalenou Koženou na bruselské scéně

Bruselská královská opera La Monnaie uvede v pátek 20. září premiéru nové opery Macbeth Underworld, kterou si objednala u francouzského skladatele Pascala Dusapina. Společně s libretistou Frédéricem Boyerem se v této opeře pouští do nejtemnějších zákoutí lidské duše skrze ikonickou Shakespearovu dvojici ztělesňující lidské zlo. Režišér sám říká: „Nápad na Macbetha přišel, zatímco jsem tvořil Penthesileu. Jednoduše proto, že onen příběh byl natolik strašlivý, že jsem si řekl – jak bych mohl udělat něco ještě horšího?“ Výsledkem je „zkrvavená gotická opera“, v níž je ústřední pár pronásledován svými činy a vzpomínkami, odsouzen znovu prožívat svůj tragický příběh.

Macbeth již dávno vstoupil do evropské mytologie. Nikdo snad nečeká, že bych vytvořil tisící verzi. Spíše než Verdiho opera mě přitahovalo spojení filmu a divadla. Takže jsem sbíral cokoli, co bylo ohledně Macbetha natočeno – Orsona Wellese, velké anglické filmy BBC, Polanského fantastický snímek… Lačnost, s níž jsem se snažil to vše poznat, mi poskytla velkou volnost při nakládání s původním textem. A ať už s tím dílem uděláme cokoli, ať už jej manipulujeme, zjistíme, že ústřední téma v něm neuvěřitelným způsobem přetrvává. Nakonec jsem se rozhodl začít odjinud – v momentě, kdy jsou všechny postavy mrtvé,“ doplnil skladatel.

, foto Hugo Segers

Představitele Macbetha Georga Nigla si Dusapin vybral již popáté pro jeho expresivitu a širokou paletu emocí, které dokáže vyjádřit. O své Lady Macbeth Magdaleně Kožené pak řekl, že „je perfektní. Má nádherný hlas a navíc je to umělkyně, kterou již dlouho obdivuji.“ A pochvaluje si možnosti jemnějšího psychologického vykreslení obou ústředních postav, které mu právě dispozice zpěváků umožnily. Lady Macbeth v jeho verzi tedy není ukřičenou Elektrou lačnící po moci, nýbrž o poznání křehčí, introspektivní ženou. Magdalena Kožená měla také vliv na výslednou instrumentaci: Dusapin přiznává, že po zhlédnutí Magdaleny v Korunovaci Poppey se zde rozhodl její roli podpořit dobovou arciloutnou. Kromě toho jsou v Macbeth Underworld i party pro varhany či speciálně vytvořené meče, vytvářející „filmový“ efekt řinčení zbraní rytířů.

[spvideo]https://www.youtube.com/watch?v=Bdk-SeP1Irw[/spvideo]

Režisér Thomas Jolly, pro něhož je Macbeth Underworld první zkušeností s bruselskou scénou i současnou operní tvorbou, s Pascalem Dusapinem spolupracoval již v průběhu skladby: „opera obsahuje všechny motivy MacBetha: Skotsko, duchy, samozřejmě vraždy, kouzla … rozeseté po celé opeře – ale nevypráví stejný příběh jako Shakespeare…“ Bohatou scénu navrhl společně se scénografem Brunem de Lavenèrem. Taktovky se chopí Alain Altinoglu. Dále se představí Ekaterina Lekhina, Lilly Jørstad, Christel Loetzsch, Kristinn Sigmundsson, Graham Clark či Christian Rivet.

V tuto chvíli je vypsáno celkem osm představení, z nichž bude pět odehráno v září a tři začátkem října. Derniéra je aktuálně naplánována na pátého října. Ovšem ani poté nebude o Dusapinovu tvorbu v La Monnaie nouze: 14. února 2020 provede tamější komorní soubor jeho hudbu, na koncertě Vier letzte Lieder v květnu příštího roku pak bude uveden Dusapinův koncert pro varhany Waves. Kromě toho bylo prvního září vydáno CD s nahrávkou Penthesileje.

Sdílet článek: