středa, 14. červen 2017

Domingo na skok v Praze

Napsal(a) 

 , foto Domingo Mozart Prague 2017 foto: Domingo Mozart Prague 2017

V úterý 13. 6. 2017 navštívil nakrátko Prahu Plácido Domingo. Na setkání s novináři v Mozartově salonku Stavovského divadla v Praze krátce pohovořil o plánovaném říjnovém provedení Dona Giovanniho, které bude v Praze dirigovat u příležitosti 230. výročí od premiéry. Jak bylo avizováno již v lednu tohoto roku, půjde o poloscénické provedení v kulisách vytvořených Josefem Svobodou pro inscenaci Václava Kašlíka z roku 1969. Inscenace byla obnovena v roce 2006 s přispěním Theodora Pištěka, který navrhl pro obnovenou premiéru kostýmy. Během dvojího uvedení se v říjnu tohoto roku divákům představí sólisté vybraní Plácidem Domingem z úspěšných účastníků jím založené mezinárodní pěvecké soutěže Operalia, která v příštím roce oslaví 25 let od svého vzniku. Kromě zahraničních pěvců nicméně Plácido Domingo výslovně vyzdvihl i kvality českých sólistů, kteří zahraniční ansámbl doplní – Kateřiny Kněžíkové v roli Donny Elviry, Jana Šťávy v roli Komtura a Jiřího Brücklera v roli Masetta. Pro úplnost dodejme, že z představení bude pořízen záznam, který bude následně použit pro tvorbu dokumentu, ve kterém chce Plácido Domingo představit světovým divákům Prahu jako město vynikajících umělců.

Jak Plácido Domingo sám řekl, Don Giovanni je dílo, které nosí ve svém srdci po většinu života. Podle svých slov odzpíval v 60. letech v Tel Avivu spolu se svojí manželkou Martou kolem 50 představení (ona jako Donna Elvira, on jako Don Ottavio). Velmi se proto těší, že bude mít příležitost dirigovat (jako kdysi Mozart) Dona Giovanniho ve Stavovském divadle. Za hlavní kvalitu této opery označil Mozartovu hudbu, nicméně poukázal i na chytře vystavenou zápletku, kdy titulní postava je dle jeho názoru natolik nesympatická, že divák má tendenci „fandit“ prakticky všem ostatním, takže se ani chvíli nenudí. Vzpomenul také na svoji někdejší spolupráci s Josefem Svobodou při několika inscenacích během působení v Paříži v 70. letech (Sicilské nešpory, Otello). Plácido Domingo doufá, že se mu podaří nejen navodit výjimečnou atmosféru a připomenout význam Prahy pro operní svět, ale také si splnit svůj vlastní sen. Mozart by jistě nic nenamítal.

Denisa Valterová

Studentka Divadelní vědy FF UK v Praze a nadšenkyně pro divadlo, operu a vše s tím související. Pravidelně navštěvuje pražská, mimopražská i zahraniční operní představení. V roce 2016 absolvovala Operní akademii pořádanou Národním divadlem, zaměřenou na kritickou reflexi operního díla. Zájem o operní interpretaci dále prohlubuje jako pasivní účastnice pěveckých kurzů (např. Mezinárodní interpretační kurzy Zábřeh 2015). Zaměřuje se mj. na dílo Richarda Wagnera, od roku 2012 je členkou pražské wagnerovské společnosti. V roce 2013 se jako stipendistka zúčastnila operního festivalu v Bayreuthu. Richardu Wagnerovi a bayreuthskému festivalu se věnuje i ve svých akademických pracích. Je závislá na kávě a ráda nosí vysoké lodičky, i když v nich v Praze nejde moc chodit…

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.