Cenu za nejlepší českou skladbu roku 2018 získal Luboš Mrkvička

Druhý ročník ceny za soudobou hudbu s názvem Trochu nižší C4 zná své vítěze. Jedenáctičlenná porota složená ze skladatelů, muzikologů, hudebních manažerů a publicistů se shodla na udělení ceny za rok 2018 skladateli Luboši Mrkvičkovi. Ten ji získal za For Large Ensemble, Part D, skladbu provedenou na loňském ročníku Pražského jara.

V letošním ročníku ankety Trochu nižší C4 se sešlo celkem třicet nominací, jednotliví porotci hlasovali neveřejně a nezávisle na sobě. I tak se o první tři místa podělily čtyři skladby na základě nejtěsnějších rozdílů v počtu získaných hlasů. Za vítězným Mrkvičkou, jehož skladba získala šest nominací, se s pěti hlasy umístila opera Seven Stones devětatřicetiletého skladatele Ondřeje Adámka. Její světová premiéra se konala v červenci 2018 na renomovaném operním festivalu v Aix-en-Provence.

Ondřej Adámek, foto ondrejadamek.com

Třetí místo se shodným počtem čtyř hlasů si mezi sebou rozdělili osmatřicetiletý Petr Bakla se skladbou Elsewhere a pětačtyřicetiletý Ivan Acher s operou Sternenhoch. Kompozici Elsewhere premiéroval v lednu 2018 Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra, operu Sternenhoch nastudovalo pražské Národní divadlo pod vedením Petra Kofroně. Acherova opera už letos zvítězila v anketě Inscenace roku, kterou pořádají Divadelní noviny.

Ivan Acher, foto archiv IA

Držitel ocenění Trochu nižší C4 za rok 2018, čtyřicetiletý Luboš Mrkvička je skladatel, který se orientuje výhradně na hudební obsah svých kompozic. Nehledá literární inspirace ani žádné výklady, které s hudbou přímo nesouvisí. Už názvy jeho skladeb obvykle uvádějí pouze obsazení, pro které je napsal – například For Large Ensemble (zatím části A až D) nebo For Piano (A až M). Vítězná skladba For Large Ensemble, Part D je zatím poslední částí cyklu, jehož první dvě části měly premiéru v Praze, třetí v Brně a čtvrtá se v podání vídeňského orchestru vrátila zpět do Prahy.

Ke své tvorbě Mrkvička sám podotýká: „Skladby, které komponuji, jsou natolik ryze hudební, že je problematické spojovat je s konkrétní inspirací. Napětí mezi moji potřebou hudbu vnímat jako jednolitý fenomén a až fyzickým potěšením z hudebního detailu, mě asi před jedenácti lety dovedlo k prostému rozhodnutí: své skladby budu označovat jednoduše pořadovými písmeny.“

Petr Bakla, foto petrbakla.com

Skladba For Large Ensemble, Part D sklidila příznivý ohlas publika i kritiky hned po premiéře, která se konala 21. května 2018 v pražském Studiu Hrdinů. Hudební publicista Jan Borek napsal: „…Zde se jedná o opakující se sestupný motiv hraný nejčastěji ve smyčcích, ale později procházející i ostatními sekcemi. Motiv se zajímavým způsobem vynořuje a hned opět zaniká do všeobecného chaosu v různých dílčích obměnách… …Ke konci nabírá skladba spíše charakter ouvertury či jakéhosi medley rychle se střídajících částí, zatímco spodní smyčce statečně zápolí s krkolomnými party. Fascinující basista v zápalu hry doslova zapotil sebe i svůj nástroj. Dále je třeba zmínit, jakým způsobem Mrkvička využil pozoun s rozšířeným rozsahem, jímž nahradil chybějící tubu. Neotřelý kompoziční nápad byl umocněn neuvěřitelným výkonem nového člena ansámblu Mikaela Rudolfssona.

Sdílet článek: