Adam Plachetka uvede na příštím Pražském jaru mladé pěvce

Již dříve na festivalu dostávali příležitost mladí dirigenti, především vítězové pražskojarní soutěže. Ale teprve loni byl do programu festivalu zařazen pravidelný dirigentský debut jako novinka.

Letos se představí sedmadvacetiletý dirigent Marek Šedivý společně s laureátem soutěže Pražského jara 2014, francouzským hobojistou Johannesem Grossem a Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu.

S taktovkou v ruce stanul dirigent Marek Šedivý poprvé před orchestrem již za studií na konzervatoři: bylo to na Chopinově festivalu v Mariánských Lázních v roce 2009. O rok později absolvoval Pražskou konzervatoř (u H. Farkače, M. Němcové a M. Košlera) slavnostním uvedením Novosvětské v Rudolfinu ke 200. výročí založení školy. Upozornil na sebe na soutěži v Besançonu. Nyní navštěvuje HAMU. Na doporučení Jiřího Bělohlávka asistoval jako dirigent při nastudování Wagnerovy opery Tristan a Isolda v Canadian Opera Company Toronto. „Samotné nastudování opery v Torontu byl velký zážitek a lekce naprosté profesionality všech složek operního divadla: od dirigenta Johannesa Debuse, přes proslulého režiséra Petera Sellarse, orchestr torontské opery, až po technický personál. Asi nejkrásnější vzpomínku mám na představitele Tristana, kanadského tenoristu Bena Heppnera. Jeho umění bylo pro všechny, kdo jsme se na této produkci podíleli, nedocenitelné,“vzpomíná Šedivý.

Adam Plachetka uvádí mladé pěvce

Čtyřnásobný debut mladých pěvců na Pražském jaru, který se odehraje v jediný festivalový večer, je obohacením letošního ročníku festivalu. S nápadem přišel talentovaný basbarytonista Adam Plachetka, člen Umělecké rady Pražského jara, který nad koncertem převzal uměleckou záštitu a také se čtveřicí talentovaných pěvců sám vystoupí.

Simona Mrázová, foto archiv SM

Na debutový večer ve Dvořákově síni Rudolfina se SOČR a dirigentem Tomášem Braunerem vybral Plachetka čtyři mladé sólisty: sopranistku Michaelu Kuštekovou, mezzosopranistku Simonu Mrázovou, tenoristu Petra Nekorance a barytonistu Romana Hozu.

„Když jsem se před dvěma lety začal trochu věnovat práci s mladými pěvci, uvědomil jsem si, že i těm perspektivním často chybí příležitost dostat se do povědomí divadel a pořadatelů koncertů. Můj původní nápad byl věnovat jedno z pražskojarních matiné několika začínajícím zpěvákům po škole, aby měli šanci se ukázat u příležitosti, která je dobře vnímaná médii a promotéry. Koncertem jsem chtěl provést jen jako moderátor,“ uvedl k tomu Adam Plachetka. „Následně se celý projekt začal rozrůstat a moje role se změnila na spoluúčinkování. Asi to byl krok správným směrem, neboť ve zpěvu jsem rozhodně jistější, než v konferování,“ uvažuje basbarytonista s úsměvem.

Sám se podílel také na dramaturgii večera a výběru skladeb. „Chtěl jsem ucelený program, který bude dávat smysl, bude efektní a zároveň vhodný pro mladé hlasy. Proto zazní v první půlce árie, duety a ansámbly z díla Wolfganga Amadea Mozarta a ve druhé pak italské bel canto, tedy Cimarosa, Bellini, Donizetti a Rossini,“ uvedl pěvec. A co by Adam Plachetka mladým pěvcům vzkázal? „Doporučil bych jim, aby se řídili především vlastní hlavou a oboru se věnovali naplno. Ještě o kus důležitější pak je neusnout na vavřínech, když se daří. Zpěvák nikdy není tak dobrý, jak mu okolí říká nebo jak si sám myslí. Vždycky to jde líp…“

Sdílet článek: