Abrahamsen, Sørensen, Haas. Orchestr BERG otevře novou sezonu severskými Sirénami

Orchestr BERG zahájí v pondělí 6. března svou novou sezonu hudbou dvou dánských autorů, které doplní kompozice Rakušana Georga Friedricha Haase. S Haasovou hudbou má BERG již zkušenosti, po české premiéře celovečerní kompozice „in vain“ v roce 2013 letos představí českému publiku poprvé také o něco kratší „… und …“. I to se pro svou náročnost na interpretaci uvádí zřídka, Orchestr BERG je teprve druhým ansámblem na světě, který tuto půlhodinovou kompozici nastudoval. První skladbou večera bude Sirenengesang (Zpěv Sirén) Benta Sørensena, dalším severským autorem, který v pondělí v Českém muzeu hudby v Praze zazní, bude Hans Abrahamsen a jeho Winternacht.

Bent Sørensen tvořil na objednávku významných ansámblů nebo sólistů, koncert Birds and Bells (1996) vznikl pro skladatele a trombonistu Christiana Lindberga, koncert La Mattina (2009) pro klavíristu Leifa Ove Andsnese, pro francouzský Ensemble intercontemporain napsal Tunnels de Lumière (2010). Řadu let učil skladbu na Královské dánské hudební akademii v Kodani, od roku 2008 je hostujícím profesorem na Royal Academy of Music v Londýně. V roce 2014 byl zvolen předsedou Dánské společnosti skladatelů. Dodnes používá tužku a papír a naopak nepoužívá elektroniku. „Název vyjadřuje těžko postižitelnou představu, která se projevuje v hutných čtvrttónově pokřivených melodiích a v manickém, téměř ztuhlém opakování tónů. Někdy se hudba promění v nehybné výkřiky, někdy vznikne prostor pro malé naivní fragmenty melodie. Na konci skladby se objevuje úryvek Andělského duetu z mé skladby The Echoing Garden (Zahrada s ozvěnami). Sirenengesang je věnován Peru Nørgårdovi,“ uvedl Sørensen. 

Bent Sørensen, foto Lars Skaaning

Hudba dánského skladatele Hanse Abrahamsena se vyznačuje jednoduchostí a zároveň přísnou propracovaností. Na objednávku Berlínské filharmonie napsal Nacht und Trompeten (1981), jeho celovečerní kompozice Schnee (2008) je počítána mezi nejvýznamnější hudební díla 21. století. Za kompozici let me tell you napsanou pro vynikající zpěvačku současné hudby Barbaru Hannigan získal v roce 2015 prestižní Grawemeyerovu cenu, o rok později také cenu Severské hudební rady (v březnové HARMONII si můžete přečíst recenzi na nahrávku, která od nás získala Tip Harmonie i Tip Editora). Zajímavostí je i klavírní koncert pro levou ruku Left, Alone (2014‒2015), jehož inspirací byla mimo jiné specifická dispozice jeho autora – kvůli mozkové obrně má omezenou hybnost pravé ruky. Abrahamsen se často zabývá tematikou zimy a sněhu, kromě výše zmíněného díla Schnee (Sníh) vytvořil také Zwei Schneetänze (Dva sněhové tance; 1985) a v současné době píše operu na motivy Andersenovy pohádky Sněhová královna. Ze stejné inspirace vychází z velké části i BERGem uváděné dílo Winternacht.

Georg Friedrich Haas, foto Nafez Rerhuf

Jakkoliv nově může působit hudba rakouského skladatele Georga Friedricha Haase (*1953), je přesto pevně ukotvena v romantické tradici a nepostrádá lyričnost. Je nadšeným propagátorem mikrointervalové kompozice, navazuje mimo jiné na našeho Aloise Hábu, Ivana Vyšněgradského, Giacinta Scelsiho, Gérarda Griseyho nebo Harryho Partche. Občas přidává k hudbě práci se světlem a tmou, například v celovečerní kompozici In vain ad. Od roku 2013 je profesorem skladby na Kolumbijské univerzitě v New Yorku. Ve skladbě … und … (… a …) z roku 2008 jde vždy o vztahy mezi dvěma elementy – elektronikou a komorním ansámblem, pravou a levou polovinou ansámblu, mezi nástroji s pevnou výškou tónů (klavír, akordeon, marimba, vibrafon atd.) a těmi, které mohou výšku tónu přizpůsobit (smyčcové a dechové nástroje), hladkým souzvukem a zvukovým interferenčním třením.

Sdílet článek: