30. ročník soutěže Musica Nova zná své vítěze

30. ročník Mezinárodní kompoziční soutěže zvukové tvorby se konal v uplynulých dnech již tradičně v Praze. 20.–21. listopadu 2021 se konala závěrečná evaluace skladeb mezinárodní porotou ve složení Rudolf Růžička (ČR, předseda), Elizabeth Anderson (USA/BE), Lenka Dohnalová (ČR, manažerka soutěže), Rainer Buerck (Německo), Juraj Ďuriš (SR), Pavel Kopecký (ČR), Peter Nelson (GB) a Peter Stollery (GB). Kompoziční soutěže zvukové tvorby se účastnilo 76 skladeb autorů z 28 zemí Evropy, obou kontinentů Ameriky, Asie, Austrálie, nejvíce ze zemí s tradicí této hudby, především USA, Velké Británie, Itálie, Německa, Francie, Jižní Koreje a České republiky, pro níž má soutěž speciální kolo. Koncerty laureátů budou realizovány on-line na YouTube kanálu Musica nova od 10. prosince 2021.

Soutěž je zaměřena na tzv. sonic art, ve kterém se koncentrují jak skladatelské, tak technologické dovednosti. Hodnotí se především kreativita, formální smysl kompozice a schopnost vyjádřit případný deklarovaný záměr. Technické zvládnutí je samozřejmou podmínkou, styl, naopak, není určen. Soutěží se ve dvou kategoriích – čistě studiové zvukové tvorby (kategorie A) a tvorby s živě prováděnou složkou (kategorie B). Soutěž má speciální české kolo a přidruženou soutěž pro nejmladší neprofesionální generaci České ucho.

V kategorii čistě studiové zvukové tvorby (A) se účastnilo 51 skladeb. První místo obsadil letos zkušený Belgičan Todor Todoroff se skladbou Voices Part III – Resistance s tématem odporu k totalitní politice, zde s odkazem na román M. Bulgakova Mistr a Markétka a písničkářku Yianku Dyagilevu.

Pauline Patie Pelicaut, foto archiv

Čestná ocenění získali Francouzka Pauline Patie Pelicaut se skladbou Bulle d’Air (Vzduchová bublina) s konotacemi k dýchacím potížím (zde potápěčů) a Britka Louise Rossiter s kompozicí Iris Key (Duhovka lidského oka jako klíč) z cyklu inspirovaného kresbami německého lékaře Fritze Kahna, který pojal tělo jako „stroj“. Dalšími finalisty byly Elwell Kramer se skladbou What Sleeps Beneath z USA, Felipe Otondo z Chile se skladbou Sauti a Adam Stanovic z Velké Británie s kompozicí Goodnight, Tin Hau.

První místo v kategorii live electronics obsadil Řek žijící v USA Konstantinos Karathanasis se skladbou pro live violoncello, dramatickou kompozicí inspirovanou řeckou mytologií Medusa In Somno (Spící Medúza). Čestná ocenění získaly rovněž skladby s live violoncellem, a to Portugalce João Pedro Oliveiry Singularity (Singularita), ve které jako by nástroj unikal elektronické složce a Itala Simone Castellana Mote (Setkání), kde naopak nástroj hledá co největší soulad s elektronickými prostředky. Dalším finalistou je Australan Daniel Blinkhorn s experimentální skladbou Unequal Forms.

Michal Rataj, foto Karel Cudlín

Ve speciálním českém kole obsadil první místo Michal Rataj se skladbou Sounds From Nothing (Zvuky odnikud). Čestná ocenění získali Soňa Vetchá s kompozicí Wavelengths (Vlnové délky) a rezident v ČR z Hongkongu Barry Yuk Buk Wan s kompozicí pro saxofon, housle, violoncello a elektroniku The Misty Morning (Mlžné ráno). Dalšími finalisty jsou Michal Bartoš se skladbou Sabat, Tomáš Pernický s Deus ex machina a Michal Rataj s kompozicí z kategorie live electronics s violoncellem Cellacusmata.

Od roku 2014 je k soutěži přidružena také kategorie pro nejmladší skladatele od 8 do 20 let nazvaná České ucho. Výsledky Českého ucha byly v tomto roce pozoruhodné; témata soutěžních kompozic byla výrazně ovlivněna aktuální společenskou atmosférou. V kategorii do 13 let byli oceněni třináctiletý Jáchym Jírovec se skladbou Horor v životě, třináctiletá Beata Klímová s kompozicí Strach z temnoty a desetiletá Ella Klímová se skladbou Duše ve vesmíru. V kategorii nad 14 let byli oceněni čtrnáctiletý Alexandr Paz za skladbu Podmořská hlubina, šestnáctiletý Marin Soukup za skladbu Jejich svět a patnáctiletý Milan Tuček za Doom Eternal. Lektorem Českého ucha je Jaroslav Raušer z Institutu moderní hudby, metodičkou a inspirátorkou Lenka Dohnalová, manažerka soutěže Musica nova.

Sdílet článek: